Notes
Slide Show
Outline
1
Ljudteknik projekt 2
2
Ljudteknik projekt 2
  • Innehåll
    • Olika mikrofoner ”rep”
    • Mikrofonteknik
      • Trummor
      • Elgitarr
      • Elbas
      • Sång
      • Blåsinstrument
      • Övriga stränginstrument






3
Olika mikrofoner ”rep”
  • Dynamisk mikrofon
    • +Tålig mikrofon ”mekaniskt”
    • +Tål höga ljudtryck
    • +Behöver ingen extra spänningskälla
    • - Ngt sämre transientåtergivning jmf med band och kondensator mikrofon
    • SM57, SM58, D112, MD 421
4
Olika mikrofoner ”rep”
  • Kondensatormikrofon
    • +Bra transientåtergivning
    • + Enkelt att förse med omkopplingsbar upptagning- karakteristik
    • +/- Hyfsat mekaniskt tålig
    • Kräver fantommatning
    • AKG 1000, ADK 51, TLM103, Studio Projects B1



5
Olika mikrofoner ”rep”
  • Bandmikrofon
    • + Bra transientåtergivning
    • + Ingen extra spänningskälla
    • Tål mindre ljudtryck än dyn. Och kond.
    • -Mekaniskt känslig
    • Royer ”olika typer” , RCA 44
6
Olika mikrofoner ”rep”
  • Fantommatning
    • Kondensatormikrofonen behöver 48V för att polarisera kondensatorkapseln
    • Förstärkaren i mikrofonen får sin spänningsmatning från 48V


    • Elektretmikrofoner har internt polariserade membran , behöver därför ingen extern spänning.
    • Förstärkaren måste ha extern spänningsmatning, antingen fantom eller med batteri
7
Mikrofonteknik
  • Trumset
    • Bastrumma (1 eller 2)
    • Hi-Hat
    • Virvel
    • Hängpukor
    • Golvpukor
    • Cymbaler
    • Övrigt
  • Strategi
    • Musikstilen avgör antal mikrofoner samt mikrofonplaceringen
8
Mikrofonteknik
  • Bastrumma
    • Varning alla mikrofoner tål inte att micka upp baskaggen, välj helst en dynamisk (D112)
9
Mikrofonteknik
  • Virvel
    • Dynamisk mikrofon (SM57)
10
Mikrofonteknik
  • Hi-Hat
    • Kräver sällan egen mikrofon, läcker in i virvelmicken
11
Mikrofonteknik
  • Pukor
    • Dynamisk mikrofon
12
Mikrofonteknik
  • Over-head mikrofoner, cymbaler
    • Kondensatormikrofoner
    • Ger upptagning av hela trumsetet, inte bara cymbaler
    • EQ-filosofi:
      • skär hårt i bas mellanregister för endast cymbaler
      • Mer neutralt EQ hela trumsetet tas upp.
    • Panorering (kan vara bredare eller smalare)
      • Lyssna hur instrumenten är placerad i OH upptagningen från vänster till höger
      • Panorera de närmikade pukorna på samma sätt
13
Mikrofonteknik
  • Minimal mikning
    • Vänster uppmickning
14
Mikrofonteknik
15
Mikrofonteknik
16
Mikrofonteknik
17
Mikrofonteknik
  • Elgitarr
    • När mickad ”mitt i högtalarelementet”
18
Mikrofonteknik
  • Elgitarr
    • Närmickad med lite avstånd
19
Mikrofonteknik
  • Elgitarr
    • Genom att öka avståndet ytterliggare, minskas proximity effekten (U87)
20
Mikrofonteknik
  • Elgitarr
    • SM57 och U67 tätt ihop
21
Mikrofonteknik
  • Elgitarr
    • SM57 och U67
      • På var sitt element
22
Mikrofonteknik
  • Elgitarr
    • Front-bakside uppmickning


23
Mikrofonteknik
  • Direkt, reflekterat ljud , fasutsläckning!
24
Mikrofonteknik
  • Närmickning, distansmickning, risk för störande fasutsläckning. Måste provas ut
25
Mikrofonteknik
  • Liten vägskillnad mellan direkt och reflekterat ljud, liten risk för fasutsläckning
26
Mikrofonteknik
  • Elbas
    • Di box
    • Mikrofon
  • OBS Proximity effekten
27
Mikrofonteknik
  • Elbas
    • ”boundary” mikning
    • PZM ”tryck zons mikrofon”