1
|
|
2
|
- Innehåll
- Mikrofonteknik
- Kontrabas
- Akustisk Gitarr
- Sång
- Blåsinstrument
- Diverse Slagverk
- Synt, Orgel, Piano
|
3
|
- U47 nära golvet, ger en varmare ”basigare” upptagning
|
4
|
- U47 rakt framför stallet, kan flyttas en bit ovanför, ger en mer tigth
och fokuserad upptagning
|
5
|
- Stereo uppmickning med 2 st KM84 används ex av Jazz basister
|
6
|
- Fångar upp ”anslaget” av strängarna, vilket ger en mer levande och
realistisk upptagning av instrumentet.
|
7
|
|
8
|
- Mixat monopar
- Varmare ton V-mick
- Ljusare ton H-mick
|
9
|
- Stereo mickning
- AB
- XY
- MS (mitt-sida)
- Dummy head
|
10
|
- Avstånd 15-20 cm, ngt tiltad för att eliminera s-ljud. Puffskydd
viktigt, membranet är känsligt inte bara för puffar, kletigt saliv är
inte heller roligt
- När mikrofonen inte används trä en plastpåse över så att inte damm
fastnar på membranet.
|
11
|
- Avstånd några centimeter, många dynamiska mikrofoner har basavskärning
vilket gör att proximity effekten inte blir så påtaglig. Prova sig fram!
|
12
|
- Råd från MusikerMagasinet
- Penntricket skyddar inte micken från Saliv!
|
13
|
|
14
|
|
15
|
- Oboe
- Upptagning från sidan ej rakt framifrån
|
16
|
|
17
|
|
18
|
|
19
|
|
20
|
|
21
|
|
22
|
|
23
|
- Leslie kabinett
- Minst två mikrofoner, en bas och en diskant
- Helst alla tre
- 90° mellan topmickarna
- Kan även användas till sång gitarr etc
|
24
|
- Orgel
- Har ett mycket stort frekvensområde
- Inget ovanligt med bas ner till 30hz eller under i vanliga kyrkorglar
- Stora kyrkorglar sträcker sig från 16Hz(!) till ca 10kHz dvs en hel
oktav lägre och strax mer än en oktav högre än en konsertflygel.
|
25
|
|
26
|
|
27
|
|
28
|
- Synt,elektroniska instrument
- Line box, skiljer galvaniskt
- direkt för varje instrument
- eller efter mixer
- Högtalar/förstärkarsimulator
- Uppmickat via gitarrförstärkare, högtalare, här gäller samma tips som
för gitarrförstärkare
|