1
|
|
2
|
- Innehåll
- Hörandet
- Örats känslighet för ljud
- Örats förmåga att uppfatta riktningar
- Stereofoni
- Lyssningsplats
- Uppfattbara riktningar vid högtalarlyssning
- Mikrofonteknik
- Mikrofoner och upptagningskarakteristik
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
- AB
- XY
- Öronavstånd-stereo
- MS
- Konsthuvud
- Panorerade monomikrofoner
- Decca Tree
|
3
|
- Örats känslighet för ljud
- Ytteröra
- Örat
- Hörselgång
- Trumhinna
- Mellanöra
- Inner öra
|
4
|
- Örats känslighet för ljud
- Hörselgång + trumhinna har funktionen som orgelpipa, som är avstämd för
att vara känslig för röster.
|
5
|
- Örats känslighet för ljud
- Resulterande ljudtryckskurva beroende på hörselgång och trumhinna
|
6
|
- Örats känslighet för ljud
- Hörselbenens mekaniska motsvarighet!
|
7
|
- Örats känslighet för ljud
|
8
|
- Örats känslighet för ljud
- Loudness-kurva
- Ett medelvärde av vad individer uppfattar som lika stark ljudnivå över
uppfattbart frekvensområde
- Hörseltröskeln ligger på 0 phon, logskala
- Bas och diskant måste höjas för att det ska låta lika stark vid låg
ljudnivå. Vid högre nivåer är örat mer rakt i frekvensgången
- Förstärkare har som regel inbyggt med volym kontrollen att bas och
diskant skall höjas vid lågt nedvriden volym
- Vad händer då om högtalaren är extremt lätt eller trögdriven!!
|
9
|
- Örats förmåga att uppfatta ljudriktningar
- Ljudtest
- Vad påverkar örats förmåga att uppfatta ljudriktningar
|
10
|
- Örats förmåga att uppfatta ljudriktningar
- Tidsskillnader
- Beror lite på huvudets storlek !
- Örat kan uppfatta så små vinkeländringar som ~2grader vid tal eller
klickljud, vilket motsvarar en tidsskillnad på 0.02 ms
|
11
|
- Örats förmåga att uppfatta ljudriktningar
- Nivåskillnader
- Över ~2000 Hz använder sig örat av nivåskillnader för att
riktningsbestämma en ljudkälla
- Örat kan inte uppfatta fas- skillnader då ljudets våglängd blir
kortare än avståndet mellan öronen
|
12
|
- Örats förmåga att uppfatta ljudriktningar
- Över 2000 Hz ökar nivåskillnaden mellan öronen drastiskt för ljud från
rakt i sidled
|
13
|
- Örats förmåga att uppfatta ljudriktningar
- Styrkeförhållandet mellan öronen vid olika vinklar vid tal.
|
14
|
- Örats förmåga att uppfatta ljudriktningar
- Olika riktningar, olika klangfärg
- Frekvensgången för öronen är vinkelberoende
- Hjärnan utnyttjar detta för att lokalisera riktningen. Hjärnan
kompenserar sedan frekvensgången så att den blir rak. Detta är något
som vi lärt oss!! Övning ger färdighet
|
15
|
- Örats förmåga att uppfatta ljudriktningar
- Olika riktningar, olika klangfärg
- 90 grader, vid 10 kHz är skillnaden 30 dB
- En Reflektion:
- Tänk om man använde mikrofoner med samma dåliga frekvensgång som vår
hörsel
|
16
|
- Lyssningsplats
- Hörlurar
- Högtalare
- Stereopanorama
- Stereobredd
- Lyssningsvinkel
|
17
|
- Lyssningsplats
- Lyssningsvinkeln skall vara 60 grader dvs en liksidig triangel. Detta
är en standard som alla praktiserar inom Radio, TV och
inspelningsstudios
|
18
|
- Lyssningsplats
- För smalt mellan högtalarna ger förstås en smal stereobild
|
19
|
- Lyssningsplats
- För brett mellan högtalarna vid mixning ger en tråkig smal stereo bild
vid normal lyssningsvinkel.
- Vid avspelning av ett normalt mixat material kan ett ”hål” uppstå i
ljudbilden
|
20
|
- Lyssningsplats
- Ljudet från högtalarna måste vara samlat
- Bästa högtalarna anses vara av koaxialtyp där bas och diskantelement är
hopbyggda till ett element. Finns även som triaxialelement (bas mellan
och diskant element)
- Reflekterande ytor bör undvikas, högtalarna bör stå en bit från väggar,
tak och golv
|
21
|
- Lyssningsplats
- Lyssningsyta
- I det gråa området uppfattas ett ljud som producerats i mitten av
ljudbilden i mitten av lyssnaren
- Genom att vinkla in högtalarna något ökar detta område på bekostnad av
stereobredden. Detta får inte heller ske på bekostnad av ljudet från
diskanterna som har ett mer framåtriktad ljudbild
|
22
|
- Uppfattbara riktningar vid högtalarlyssning
- Örat kan uppfatta med precision ett ljud på ~2graders vinkel. Detta
gäller för ett ljud.
- Vid högtalarlyssning återges detta ljud som två ljud ett från vardera
högtalare
- Detta innebär en korsmatning av informationen. Ljudet kommer alltid att
återges någonstans mellan högtalarna. Oavsett de verkliga
tidsskillnaderna i ljudmaterialet
|
23
|
- Uppfattbara riktningar vid högtalarlyssning
- Sammantaget kan vi urskilja 7 entydiga riktningar vid högtalarlyssning
- Dvs var 10 grad
- OBS 5 grader till vänster och 5 grader till höger om mitten går att
urskilja som två olika positionerade ljud.
|
24
|
- Mikrofoner och upptagningskarakteristik
- Mikrofontyper
- Dynamiska mikrofoner
- Kondensatormikrofon
- Måste spänningsmatas, fantommatas (48V)
- Riktnings mönster
- Rundupptagande
- Njure
- Åtta
|
25
|
|
26
|
|
27
|
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
|
28
|
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
- AB
- Utnyttjar både tids och nivåskillnader
|
29
|
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
- AB
- Avstånd mellan mikrofoner minst en meter
- 1 meter motsvarar en tidsskillnad på 3 ms vilket ger maximal
stereobredd på 60 grader
- Rundupptagande och riktade mikrofoner kan användas
|
30
|
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
- AB
- Problem!!
- Kamfiltereffekt speciellt viktig för att kunna spela upp ljudet i
mono
|
31
|
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
- AB
- Problem!!
- Men antalet utsläckningar minskar med vägskillnaden
- 2 cm vägskillnad ger en dip vid 8500 Hz
- Kamfiltereffekten kommer in vid all typ av mikrofon-upptagning där
samma källa tas upp av två eller flera mikrofoner som sedan mixas ihop
|
32
|
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
- XY
- Endast nivåskillnader
- Stereobreddden ändras med mikrofonernas öppningsvinkel
- Mikrofonerna måste givetvis vara riktade (ej rundupptagande mikrofoner)
- Ger en sämre stereoupplevelse än med AB
|
33
|
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
- Öronavstånd-stereo
- Metoden avser att likna öronens upptagning av ljud
- Stereobredden vid högtalar lyssning beror till största delen på
öppningsvinkeln mellan mikrofonerna
- Är ett mellanting mellan AB och XY
|
34
|
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
- MS (Mitt/ Sida)
- Mitt mikrofonen kan vara en rundupptagande eller njure
- Sida mikrofonen är en åtta
- M+S= Vänster kanal
- M-S= Höger kanal
- I mono hörs bara mittkapseln
|
35
|
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
- Konsthuvud
- Ett konstgjort huvud med två
mikrofoner i, så likt den mänskliga huvudet som möjligt
- Ytterörat gör så att man kan skilja på ljud som kommer framifrån och
bakifrån
|
36
|
- Decca Tree
- Panoreras Vänster, mitten höger
|
37
|
- Sammanfattning olika mikrofontekniker
- Panorerade monomikrofoner
- Två fall lite tillspetsade
- A, B, C, D tar upp för lite av ljudbilden. Ger inte en sammanhängande
ljudbild. Ändå ett exempel panorerade mono mikrofoner
- A, B, C, D Mikrofonerna tar upp gemensamma ljudfält. Ger
sammanhängande ljudbild. Inspelningen ger tidsskillnader vilket
innebär att det är en tillämpning av AB tekniken. (Ej panorerde
monomikrofoenr)
|