Datornätverk A, 5 poäng:

Projektuppgift

 

 

Handledare: Magnus Eriksson, magnus.eriksson@miun.se

 

This text will be translated to English within short

 

Obs! All redovisning av projektuppgiften sker i diskussionsforumet Projekt

 

 

I denna uppgift ska du skriva en kort teknisk rapport inom ett fördjupningsområde med anknytning till kursen. Rapporten ingår i kursens lab- och projektdel, 2 högskolepoäng, som endast kan ge betyg U eller G (ej överbetyg).

 

Val av ämne

Skriv ett inlägg i diskussionsforumet Projekt i kursens WebCT-plats, där du väljer ett projektämne. Välj inte exakt samma ämne som någon annan redan har valt. Det räcker med en rubrik, men precisera gärna vad som är studiens syfte och mål, vilket tillvägagångssätt du har tänkt, vilka källor du har tänkt läsa osv. Handledaren besvarar normalt inom en vecka och ger synpunkter på ämnet. Ni kan arbeta enskilt eller i grupper om två.

 

Förslag på ämnen

Ämnet ska vara en jämförande studie mellan (minst) två tekniker. Följande fyra alternativ finns:

 

1.      Jämför två datakommunikationsstandarder. Förklara deras grundprinciper med egna ord, och dra egna slutsatser om vad du anser vara deras viktigaste för- och nackdelar, samt vilken av dem som kan förväntas bli vanligast om några år. Exempel: Jämförelse mellan TCP och UDP, http://wikipedia.org samt läroboken kan vara användbara som källor. Om standarderna har RFC:er (Request for Comments, vilket standarder på nätverkslagret och högre lagoftast har), referera gärna den. En RFC är normalt inte svårläst. Standardiseringsdokument för protokoll på fysiska lagret eller datalänklagret, t.ex. IEEE-standarder, kan vara svårare att förstå. Beskriv deras viktigaste för- och nackdelar. Dra egna slutsatser när respektive protokoll är lämpligast att användas, och vilket som kan förväntas få störst användning om några år.

 

Exempel på protokoll eller standarder som du kan jämföra:

- E-post via SMTP jämfört med IMAP.

- UDP jämfört med TCP.

- Två xDSL-modemstandarder (t.ex. ADSL2+ och VDSL2),

- Två trådlösa kommunikationstekniker (t.ex. IEEE802.11a versus b)

- Säkerhetstekniker för trådlösa nätverk

- Bluetooth vs IRDA eller IEEE802.15, eller paketförmedlad vs kretskopplad kommunikation via Bluetooth

- IP-telefoni och videokonferens via SIP jämfört med H.323/H.324

- IEEE802.16 vs IEEE802.16a

 

 

2.      Testa och jämför två programvaror inom datakommunikationsområdet. Installera och testa freeware, shareware eller demoprogram som finns på www.download.com , t.ex. två brandväggsprogram, två instant messenging-program, två IP-telefoniprogram, etc. Beskriv vilka protokoll och andra tekniker programmen använder. Utvärdera deras användbarhet, funktionalitet och prestanda, t.ex. för ett specifikt användarscenario eller en särskild målgrupp. Analysera gärna vilka UDP- och TCP-portar programmet använder. Sammanställ programmens för- och nackdelar och prestanda, gärna i tabell- eller listform, samt dra egna slutsatser om vilket av programmen som sammantaget är bäst, rekommendationer om när man bör använda vilket program eller enligt din uppfattning om vilket av programmen som kan förväntas dominera marknaden om några år. Försök förhålla dig kritisk till utvecklarnas egen marknadsföring.

 

1.      Jämför två utrustningar. Du kan t.ex. designa ett hemmanätverk utifrån en kravspecifikation, eller föreslå förändringar av ditt företagsnätverk. Jämför alternativa utrustningar, och rekommendera en lösning. Testa gärna någon av utrustningarna, beskriv hur den bör konfigureras och installeras, etc. Dra egna slutsatser om lösningens för- och nackdelar, när man bör välja vilket alternativ, och/eller vilken utrustning som kan. Kritisera gärna tillverkarnas egen marknadsföring. 

 

2.      Jämför två datakomunikationstjänster, t.ex. två Internet- eller bredbandsleverantörer, två abonnemangsformer eller internetaccesstekniker, eller två trådlösa kommunikationstjänster. Beskriv de tekniska skillnaderna, testa dem gärna, gör en enkätundersökning bland några användare eller intervjua leverantörerna om deras framtidsplaner. Kritisera leverantörernas marknadsföring.

 

Publicering och presentation av preliminär rapport

Innan tentamen bör du publicera en preliminär rapport, eller åtminstone ett embryo till rapport, i diskussionsforumet Projekt. Den bör minst innehålla ett introduktions- och metodkapitel där du beskriver vilket problem du har valt att studera, och anger några referenser du har hittat och valt att läsa. Skapa inte en ny diskussionstråd, utan besvara ditt tidigare inlägg eller handledarens svar.

 

Campusstudenter redovisar den preliminära rapporten muntligen i samband med laborationstillfälle 3, under cirka 10 minuter per deltagare. Sänd rapporten innan redovisningstillfället till handledaren, gärna både elektroniskt och på papper så att handledaren kan ge synpunkter på rapporten vid handledningstillfället. Ev. presentationsmaterial, t.ex. powerpointfiler, mejlas till handledaren minst 15 minuter innan presentationstillfället, eller tillhandahållesUSB-minne.

 

 

Rapportens omfattning

Den slutliga rapporten ska motsvara minst fyra (4) tätskrivna och nyskrivna sidor (exklusive försättsblad och innehållsförteckning) per student i gruppen. Arbetsinsatsen förväntas motsvara mellan 1 och 1,5 veckas heltidsstudier för en normalstudent. Rapporten får skrivas på svenska eller engelska.

 

För godkänt krävs följande:

 

-         Rapporten ska diskutera några tekniska begrepp som nämns i läroboken, t.ex. protokoll och skikt/nivåer enligt TCP/IP- eller OSI-modellen.

 

-         Rapporten får inte innehålla avskriven text (utom undantagsvis, om man tydligt markerar att det är ett kort citat, t.ex. med citationstecken, och anger källa). Omformulera och sammanfatta istället källornas text med egna ord. Avskriven text är plagiat, och kan leda till disciplinåtgärder. Handledaren kontrollerar ofta om det finns plagiat genom att söka efter formuleringar i rapporten med hjälp av Google.com.

 

-         Rapporten ska avslutas med en källförteckning, som bör innehålla ett par referenser, så detaljerade som möjligt så att läsaren har möjlighet att kontrollläsa dem. OBS! Hänvisa till samtliga referenser i slutförteckningen. Skriv t.ex. ”Enligt [2] är” eller ”för mer information, se [2]” för att hänvisa till källa nummer 2 i förteckningen.

 

-         Redovisa om du har använt material som redovisats varit del av examinationen i någon annan kurs. Rapporten kan vara en fördjupning av tidigare genomfört arbete, men rapporten måste innehålla nya slutsatser, och i huvudsak vara omformulerad. Stäm av med laborationsassistenten innan du lämnar in rapporten om du är osäker och har funderingar kring denna punkt.

 

-         Rapporten ska vara begriplig, alla begrepp definieras.

 

-         Rapporten får inte innehålla allvarliga sakfel.

 

 

Rekommenderad disposition

Vi rekommenderar att du följer ITM-institutionens mall och anvisningar för tekniska rapporter. Se http://www.miun.se/mhtemplates/MHPage____11283.aspx . Examensarbeten och många andra akademiska rapporter följer samma struktur, och detta är ett bra tillfälle att lära sig använda den. Mallen har följande disposition:

 

Försättsblad (Med titel, inlämningsdatum samt författarens namn, personnummer och e-postadress)

Sammanfattning/Abstract

Innehållsförteckning

1. Inledning: Problemmotivation, syfte, konkret mål/problemformulering, avgränsning

2. Teori/faktaavsnitt: Beskrivning av teknik 1 resp teknik 2. (Kan delas upp i två kapitel, ett för varje teknik. Om rapporten utgör en kritisk litteraturstudie, och författaren inte har gjort egna tester och undersökningar, kan detta istället placeras i resultatkapitlet)

3. Metod (Tillvägagångssätt, testfall, testmetod, antaganden, parametrar som utvärderas, enkätfrågor, intervjufrågor, etc. Detta ska inte vara en dagbok, och ska endast innefatta sådant som läsaren behöver veta för att kunna värdera resultat, samt upprepa tester och undersökningar).

4. Ev konstruktionsavsnitt, t.ex. om man designar ett nätverk.

5. Objektiva resultat (gärna innefattande tabeller, listor med för- och nackdelar, eller diagram)

5. Författarens egna slutsatser/analys/diskussion, t.ex. rekommenderad lösning, kritik av källor som referats, kritik av testmetoden, förslag till nytt eller fördjupat projekt inom området

Referenser