Datornätverk
A, 5 poäng:
Projektuppgift
Handledare: Magnus Eriksson, magnus.eriksson@miun.se
This text will be translated to
English within short
Obs! All
redovisning av projektuppgiften sker i diskussionsforumet Projekt
I denna uppgift ska du skriva en kort teknisk rapport inom
ett fördjupningsområde med anknytning till kursen. Rapporten ingår i kursens lab- och projektdel, 2
högskolepoäng, som endast kan ge betyg U eller G (ej
överbetyg).
Skriv ett inlägg i diskussionsforumet Projekt i kursens WebCT-plats, där du väljer ett projektämne. Välj inte exakt
samma ämne som någon annan redan har valt. Det räcker med en rubrik, men
precisera gärna vad som är studiens syfte och mål, vilket tillvägagångssätt du
har tänkt, vilka källor du har tänkt läsa osv. Handledaren besvarar normalt
inom en vecka och ger synpunkter på ämnet. Ni kan arbeta enskilt eller i
grupper om två.
Ämnet ska vara en jämförande studie mellan (minst) två
tekniker. Följande fyra alternativ finns:
1. Jämför två
datakommunikationsstandarder. Förklara deras grundprinciper med
egna ord, och dra egna slutsatser om vad du anser vara deras viktigaste för-
och nackdelar, samt vilken av dem som kan förväntas bli vanligast om några år. Exempel:
Jämförelse mellan TCP och UDP, http://wikipedia.org
samt läroboken kan vara användbara som källor. Om standarderna har RFC:er (Request
for Comments, vilket standarder på nätverkslagret och
högre lagoftast har), referera gärna den. En RFC är
normalt inte svårläst. Standardiseringsdokument för protokoll på fysiska lagret
eller datalänklagret, t.ex. IEEE-standarder, kan vara svårare att förstå. Beskriv
deras viktigaste för- och nackdelar. Dra egna slutsatser när respektive
protokoll är lämpligast att användas, och vilket som kan förväntas få störst
användning om några år.
Exempel på protokoll eller
standarder som du kan jämföra:
- E-post
via SMTP jämfört med IMAP.
- UDP
jämfört med TCP.
- Två xDSL-modemstandarder (t.ex. ADSL2+ och VDSL2),
- Två
trådlösa kommunikationstekniker (t.ex. IEEE802.11a versus
b)
- Säkerhetstekniker
för trådlösa nätverk
- Bluetooth vs IRDA eller IEEE802.15, eller paketförmedlad vs
kretskopplad kommunikation via Bluetooth
-
IP-telefoni och videokonferens via SIP jämfört med H.323/H.324
-
IEEE802.16 vs IEEE802.16a
2. Testa och jämför två programvaror
inom datakommunikationsområdet. Installera och testa freeware, shareware eller
demoprogram som finns på www.download.com , t.ex. två
brandväggsprogram, två instant messenging-program,
två IP-telefoniprogram, etc. Beskriv vilka protokoll och andra tekniker
programmen använder. Utvärdera deras användbarhet, funktionalitet och
prestanda, t.ex. för ett specifikt användarscenario eller en särskild målgrupp.
Analysera gärna vilka UDP- och TCP-portar programmet
använder. Sammanställ programmens för- och nackdelar och prestanda, gärna i
tabell- eller listform, samt dra egna slutsatser om vilket av programmen som
sammantaget är bäst, rekommendationer om när man bör använda vilket program
eller enligt din uppfattning om vilket av programmen som kan förväntas dominera
marknaden om några år. Försök förhålla dig kritisk till utvecklarnas egen
marknadsföring.
1. Jämför två utrustningar. Du
kan t.ex. designa ett hemmanätverk utifrån en kravspecifikation, eller föreslå
förändringar av ditt företagsnätverk. Jämför alternativa utrustningar, och
rekommendera en lösning. Testa gärna någon av utrustningarna, beskriv hur den
bör konfigureras och installeras, etc. Dra egna slutsatser om lösningens för-
och nackdelar, när man bör välja vilket alternativ, och/eller vilken utrustning
som kan. Kritisera gärna tillverkarnas egen marknadsföring.
2. Jämför två datakomunikationstjänster,
t.ex. två Internet- eller bredbandsleverantörer, två abonnemangsformer eller internetaccesstekniker, eller två trådlösa
kommunikationstjänster. Beskriv de tekniska skillnaderna, testa dem gärna, gör
en enkätundersökning bland några användare eller intervjua leverantörerna om
deras framtidsplaner. Kritisera leverantörernas marknadsföring.
Innan tentamen bör du publicera en preliminär rapport,
eller åtminstone ett embryo till rapport, i diskussionsforumet Projekt. Den bör
minst innehålla ett introduktions- och metodkapitel där du beskriver vilket
problem du har valt att studera, och anger några referenser du har hittat och
valt att läsa. Skapa inte en ny diskussionstråd, utan besvara ditt tidigare
inlägg eller handledarens svar.
Campusstudenter redovisar den preliminära rapporten
muntligen i samband med laborationstillfälle 3, under cirka 10 minuter per
deltagare. Sänd rapporten innan redovisningstillfället till handledaren, gärna
både elektroniskt och på papper så att handledaren kan ge synpunkter på
rapporten vid handledningstillfället. Ev. presentationsmaterial, t.ex. powerpointfiler, mejlas till handledaren minst 15 minuter
innan presentationstillfället, eller tillhandahålles
på USB-minne.
Den slutliga rapporten ska motsvara minst fyra (4)
tätskrivna och nyskrivna sidor (exklusive försättsblad och innehållsförteckning)
per student i gruppen. Arbetsinsatsen förväntas motsvara mellan 1 och 1,5
veckas heltidsstudier för en normalstudent. Rapporten får skrivas på svenska
eller engelska.
För godkänt krävs följande:
-
Rapporten ska diskutera några
tekniska begrepp som nämns i läroboken, t.ex. protokoll och skikt/nivåer enligt
TCP/IP- eller OSI-modellen.
-
Rapporten får inte innehålla
avskriven text (utom undantagsvis, om man tydligt markerar att det är ett kort
citat, t.ex. med citationstecken, och anger källa). Omformulera och sammanfatta
istället källornas text med egna ord. Avskriven text är plagiat, och kan leda till disciplinåtgärder. Handledaren
kontrollerar ofta om det finns plagiat genom att söka efter formuleringar i
rapporten med hjälp av Google.com.
-
Rapporten ska avslutas med en
källförteckning, som bör innehålla ett par referenser, så detaljerade som
möjligt så att läsaren har möjlighet att kontrollläsa
dem. OBS! Hänvisa till samtliga referenser i
slutförteckningen. Skriv t.ex. ”Enligt [2] är” eller ”för mer information, se
[2]” för att hänvisa till källa nummer 2 i förteckningen.
-
Redovisa om du har använt material
som redovisats varit del av examinationen i någon annan kurs. Rapporten kan
vara en fördjupning av tidigare genomfört arbete, men rapporten måste innehålla
nya slutsatser, och i huvudsak vara omformulerad. Stäm av med
laborationsassistenten innan du lämnar in rapporten om du är osäker och har
funderingar kring denna punkt.
-
Rapporten ska vara begriplig, alla
begrepp definieras.
-
Rapporten får inte innehålla
allvarliga sakfel.
Vi rekommenderar att du följer ITM-institutionens mall och anvisningar för tekniska rapporter.
Se http://www.miun.se/mhtemplates/MHPage____11283.aspx
. Examensarbeten och många andra akademiska rapporter följer samma struktur,
och detta är ett bra tillfälle att lära sig använda den. Mallen har följande
disposition:
Försättsblad (Med titel,
inlämningsdatum samt författarens namn, personnummer och e-postadress)
Sammanfattning/Abstract
Innehållsförteckning
1. Inledning:
Problemmotivation, syfte, konkret mål/problemformulering, avgränsning
2. Teori/faktaavsnitt:
Beskrivning av teknik 1 resp teknik 2. (Kan delas upp
i två kapitel, ett för varje teknik. Om rapporten utgör en kritisk
litteraturstudie, och författaren inte har gjort egna tester och
undersökningar, kan detta istället placeras i resultatkapitlet)
3. Metod
(Tillvägagångssätt, testfall, testmetod, antaganden, parametrar som utvärderas,
enkätfrågor, intervjufrågor, etc. Detta ska inte vara en dagbok, och ska
endast innefatta sådant som läsaren behöver veta för att kunna värdera
resultat, samt upprepa tester och undersökningar).
4. Ev
konstruktionsavsnitt, t.ex. om man designar ett nätverk.
5. Objektiva resultat (gärna
innefattande tabeller, listor med för- och nackdelar, eller diagram)
5. Författarens egna
slutsatser/analys/diskussion, t.ex. rekommenderad lösning, kritik av källor som
referats, kritik av testmetoden, förslag till nytt eller fördjupat projekt inom
området
Referenser