Interaktiv MatematikNågra brasklappar För att förekomma eventuell kritik mot formella fel och brist på matematisk stringens, så vill jag själv direkt upplysa om att allt här inte är stringent eller helt matematiskt korrekt ( det rör sig i och för sig bara om småsaker, som i detta sammanhang saknar betydelse). Detta är helt medvetet. Syftet är nämligen att förmedla intuitiva bilder för att göra det lättare att förstå och komma ihåg. Det är då viktigt att framställningen inte är alltför teoretiskt betungande.Meningen är att detta skall vara ett hjälpmedel som kompletterar den ordinarie kurslitteraturen, och jag hänvisar dit för all formalia. Mitt förslag är att "Interaktiv Matematik" används när ett moment är nytt, för att enklare komma in i det, lära känna de viktigaste begreppen, och få en grund att stå på. Därefter bör man övergå till kurslitteraturen för att gå vidare med momentet. En annan liten förklaring kan också vara på sin plats. Jag har medvetet gjort ett vägval när jag skrivit texten till de olika momenten. Jag vill att alla delar skall vara fristående och kunna läsas oberoende av varandra och i valfri ordning, för att var och en skall kunna välja att arbeta med de delar som passar just den personen. Av den anledningen är upplägget i de olika momenten ganska lika och text upprepas för att momenten skall kunna läsas separat. Om man väljer att gå igenom alla moment (vilket jag i och för sig hoppas att några gör, för jag tror att det är nyttigt) så kommer man att få vissa fraser upprepade. Jag hoppas att det inte skall besvära. För att det inte skall vara alltför besvärande har jag även gjort en kort-version av alla moment, som inte har med all bakgrund och alla förklaringar. Det går bra att hoppa mellan de olika versionerna som man önskar. Hör av dig till per.edstrom@miun.se. Tillbaka till Interaktiv Matematik. |