Interaktiv Matematik


Inledning

Syftet med "Interaktiv Matematik" är att skapa en känsla för olika moment inom matematiken. Det sägs att en bild säger mer än tusen ord, och jag tror att man behöver en intuitiv bild att hänga upp sin kunskap på. Speciellt tror jag att det är så just medan man inhämtar och bearbetar kunskapen, och inte riktigt vet ännu hur man bäst skall tolka den.

Här finns möjlighet att själv "ta tag i" matematiska objekt, flytta dem hit och dit, och se med blotta ögat att de teorier som bevisats i läroboken också stämmer i verkligheten. När man är ovan ser teorier ibland bara ut som hokuspokus på papperet. Här kan man då få en tolkning av det man läst.

Min förhoppning är att man, när man handgripligen rotat omkring ett tag med dessa moment, upplever flera av sambanden som naturliga. Satser blir då inte magiska utantilläxor, utan naturliga beskrivningar av hur dessa delar av matematiken fungerar.

Säkert kommer inte alla att tycka att alla satser är lätta efter det här, men då har man i alla fall bilder att hänga upp dem på för att lättare komma ihåg dem. Och framför allt hoppas jag att detta kan avdramatisera mötet med ny matematik.

Hela denna applikation är gjord i Java. För den tekniskt intresserade kan nämnas att det är 100% Pure Java, och att grafiken är gjord med AWT (alltså inte Swing). Därmed borde detta kunna köras i alla webbläsare som överhuvud taget klarar Java. Tyvärr visar erfarenheten att inte alla läsare klarar det ändå. Alla läsare följer inte alla standards till 100%.

Jag tar mycket gärna emot alla slags synpunkter på detta material. Hittar du fel skall jag rätta till dem, har du idéer på förändringar eller kompletteringar så skall jag lägga in dem om det passar, har du beröm att ge så mår jag bra av det också. Kort sagt: kontakta mig gärna om detta. (Frågor på matematiken får du dock vända dig till din lärare med.) Hör av dig till per.edstrom@miun.se.


Tillbaka till Interaktiv Matematik.
© Per Edström, Mitthögskolan.
Uppdaterad: 2001-09-13.