Vi skall också lära oss lite grundläggande kombinatorik. Kombinatorik är den gren av matematiken, som bl.a. handlar om hur man räknar ut antalet sätt att välja ut ett visst antal objekt med vissa villkor ur en given samling objekt, eller antalet sätt att utföra en serie handlingar med givna förutsättningar.
Starta med att läsa avsnitt 2.1 i [J] från sidan 56 (64) [76] till och med exempel 2.1.3 (2.1.3) [2.1.5] på sidan 57 (65) [79].
Det är viktigt att förstå, att mängder ej är
ordnade, dvs. man kan lista deras element i vilken ordning som helst, till
exempel är
Många små mängder anges lättast genom att lista
alla mängdens element, på det sätt som vi har gjort i exemplen
ovan. Ofta är det dock ej möjligt att lista
alla element i en mängd, antingen av hänsyn till
utrymme eller för att mängden är oändligt stor. I sådana
fall är det ibland möjligt
att ange de första få av mängdens element och eventuellt
det sista elementet, om ett sådant existerar, och så använda
symbolen '...' till att indikera, att alla mellanliggande värden också
är inkluderade. Till exempel kan vi använda denna notation till
att ange mängden av alla udda tal mellan 1 och 20:
Några standardmängder, som vi ofta hänvisar till, har
vi av bekvämlighetsskäl reserverade symboler för. Till exempel
har du i gymnasiet kanske använt
![]() |
= | { ... , -2, -1, 0, 1, 2, ... }, mängden av alla heltal; |
![]() |
= | {0, 1, 2, 3, ... }, mängden av alla naturliga tal, och |
![]() |
mängden av alla reella tal. |
Vi använder symbolen
till att beteckna den tomma mängden, dvs.
På sidan 56 (64) [77] beskrivs en
viktig metod för att ange mängder med hjälp av inklusionsregler.
Inklusionsreglerna beskriver karaktäristiska egenskaper hos mängdens
element, så man kan skilja mellan dessa och element som ej är
inkluderat i mängden. Till exempel har vi
En mängds kardinalitet är antalet element i mängden.
Detta begrepp införs mitt på sidan 56
(64) [77]. Till exempel är
På sidan 56 (64) [77] införs också
symbolen '''', som utläses 'tillhör'.
Exempel
Om till exempel A = {0, 1, 2, 4}, så har vi
Det är viktigt, att du känner till skillnaden mellan
symbolerna '''' och ''
'' och ''
'', som införs
i exempel 2.1.1 och 2.1.2 . Till exempel har vi
På sidan 56 (65) [79] infördes
notationen (X) till att beteckna
potensmängden av en mängd X. Vi märker här,
att eftersom
(X) är mängden
bestående av alla delmängder av X och den tomma mängden
är en delmängd
av varje mängd X (Varför?), så är
(X) aldrig tom.
Läs nu avsnitt 4.1 (4.1) [6.1] i [J] från sidan 165 (197) [220] till och med exempel 4.1.3 (4.1.2) [6.1.3] sidan 168 (199) [223]. Här introduceras multiplikationsprincipen, som är en mycket viktig grundläggande beräkningsprincip i kombinatorik och sannolikhetslära.
Ändliga strängar, som uteslutande består av symbolerna 0 och 1, kallas binära strängar. Varje 0 och 1 i strängen kallas för en bit och en binär sträng med n bitar kallas en n-bit binär sträng eller en binär sträng av längden n. Till exempel är 001 en binär sträng med längden 3 och 00110011 är en 8-bit binär sträng.
Läs nu exempel 4.1.4 (4.1.3) [6.1.4]
och 4.1.5 (4.1.4) [6.1.5] sidan 168
(200) [223]. Observera att exempel 4.1.5
(4.1.4) [6.1.5] bevisar följande sats:
Sats B1.1. Låt X vara en mängd med n element, då
finns precis 2n element i potensmängden av
X, dvs.
|(X)|= 2n.
Detta är sats 2.1.4 (2.1.4) [2.1.6]
på sidan 57
(65) [79] i [J]. Innan vi fortsätter läsningen av
[J] observerar vi, att vi också har följande sats:
Sats B1.2. Det finns 2n binära strängar
av längden n.
Bevis. Vi kan konstruera en villkorlig binär sträng
av längden n i n steg, där steg i, för i=1,2,... n, består
av att välja den i:te biten i strängen. Eftersom vi har precis
två möjligheter i varje steg, nämligen 0 eller 1,
följer det av multiplikationsprincipen, att vi har 2n binära
strängar av längden n.
Läs nu resten av avsnitt 2.1 i [J], men skippa beviset för sats 2.1.4 (2.1.4) [2.1.6] från överst på sidan 57 till mitten sidan 57 (nederst sidan 65 till mitten på sidan 66) [nederst sid 79 till övre bit sid 80], som vi bevisat ovan på annat sätt.
På sidan 57 (66) [80] införs
först de viktiga mängdoperationerna
(mängdunion),
(mängdsnitt),
och därnäst differensen av två mängder. Dessa kan illustreras
med hjälp av såkallade Venn-diagram, som vi beskriver nedan.
Därnäst defineras två mängder X och Y till att vara
disjunkta, om deras snittmängd är tom, dvs. om X
Y =
. Till exempel
är mängderna {1, 3, 5, 7, 9} och {2, 4, 6, 8, 10} disjunkta, för
deras snittmängd är tom. Därimot är mängderna {1, 3, 5, 7, 9} och {1, 2, 3, 4, 5}
inte disjunkta, för deras snittmängd är
inte den tomma mängden, utan {1, 3, 5}.
En samling {X1,X2, X3, ... , X
n} av mängder Xi, i=1,...,n, kallas parvis disjunkta,
om för alla i, j = 1,2, ... , n där i j,
Xi X
j =
.
En partition av en mängd X är en samling av icke-tomma,
parvis disjunkta delmängder av X, vars union är hela X.
Exempel
Låt till exempel
U = {x
| x är udda} och
J = {x
| x är jämnt },
då har vi, att S={U, J} är en partition av
,
för varje tal i
är antingen jämnt eller udda, så
U
J =
och inget heltal är både jämnt och udda, så U
J =
.
Överst på sidan 58 (67) [nederst
sid 80] introduceras begreppet grundmängd (engelska: universal
set). Det är viktigt att förstå, att det ofta är nödvändigt
att specifiera grundmängden för att undgå tvetydiga definitioner.
Betrakta till exempel mängden
Ett Venn-diagram är en metod att illustrera, hur mängder
från samma grundmängd är relaterade till varandra. Metoden
är uppkallad efter dess uppfinnare, en engelsk matematiker med namnet
John Venn, som levde på 1800-talet. I ett Venn-diagram illustreras
grundmängden G med en stor rektangel och de i problemet givna
mängder illustreras som överlappande områden (som regel
cirklar) inuti rektangeln G. Om vi i en uppgift har två mängder
S och T, bägge i samma grundmängd G, men
i övrigt inte vet någonting om hur dessa är relaterade till
varandra, ser Venn-diagrammet således ut:
De fyra områdena i Venn-diagrammet svarar till, att det är
precis fyra möjligheter för ett givet element x
G, nämligen
Om vi i en uppgift har tre mängder R, S och T
, alla i samma grundmängden G, men i övrigt inte vet någonting
om, hur dessa är relaterade till varandra, är det 8 möjligheter
(varför?) för ett givet element x
G, och det generella Venn-diagrammet för tre mängder
partitionerar därför rektangeln G i 8 områden:
Unionen av två mängder S och T, S
T, är mängden av alla de element, som tilhör en
eller båda mängderna S och T.
Exempel
Om S = {1, 2, 3} och T = {2, 3, 4}, så
är S T = {1, 2, 3, 4}.
Detta kan illustreras således i ett Venn-diagram:
Snittet av två mängder S och T, S
T, är mängden, som består av alla de element, som
är i både S och T.
Exempel
Om S = {1, 2, 3} och T = {2, 3, 4}, så
är S T
= {2, 3}.
Detta kan illustreras således i ett Venn-diagram:
Differensen av två mängder S och T, S
- T, består av alla de element, som tillhör S
, men icke tillhör T.
Exempel
Om S = {1, 2, 3} och T = {2, 3, 4}, så
är S - T = {1}.
Detta kan illustreras således i ett Venn-diagram:
Komplementmängden av
en mängd S består av alla element i grundmängden
G, som inte tilhör S.
kan därför beskrivas som G - S.
Exempel
Om G =
och S = { x | x > 3 eller x < -1 }, så är
= { -1,0,1,2,3 }.
Detta kan illustreras således i ett Venn-diagram:
Mängdoperationerna, som vi illustrerade med Venn-diagrammen ovanför, är definerade på sida 57 (66) [80] i [J]. De uppfyller diverse räkneregler, varav de flesta är samlade i sats 2.1.10 (2.1.8) [2.1.12] i [J]. Du skall lära dig alla dessa räkneregler for mängdoperationer, men du behöver dock inte kunna bevisa dem.
På sida 61 (69) [83] införas
den kartesiska produkten av två mängder. Nederst på
sidan 61 (69) [överst sid 84] noteras det,
att för två mängder X och Y gäller det att
Läs nu resten av avsnitt 4.1 (4.1) [6.1] i [J] från
sida 169
(201) [224] överst till sida 170 (203)
[nedre del sid 225], där kombinatorikens andra viktiga
beräkningsprincip, additionsprincipen, gås igenom. Läs
problem-lösnings hörnet
sida 172 - 174 (207
- 209) [228 - 229] i [J] extra grundligt, där det förklaras
hur man arbetar sig fram till lösningen på ett kombinatorisk problem.
Märk väl att två godtyckliga mängder X och Y från samma grundmängd G inte nödvändigtvis är disjunkta. Därför udvidgas additionsprincipen i [J] uppgift 65 (64) [65] sidan 172 (206) [227]. Låt oss lösa uppgiften tillsammans. Vi vill visa att
|X Y| = |X| + |Y| - |X
Y|
Bevis:
Denna formel ses lättast, om man ritar ett Venn-diagram för X
och Y och numrerar de fyra disjunkta områden
som följer:
De fyra mängder, som ingår i formeln är då
X ![]() | områdena 1, 2 och 3; | |
X: | områdena 1 och 3; | |
Y: | områdena 2 och 3; | |
X ![]() | området 3. |
Så vänstersidan av formeln är antalet av element i områdena
1,2 och 3, medans högersidan är antalet element i områdena
1 och 3 plus antalet element i områdena 2 och 3 minus
antalet element i område 3, dvs. högersidan är också
antalet element i områdena 1, 2 och 3.
Man kan utvidga resultatet från uppg. 65 (64) [65]
till tre (eller flera) mängder. Man kallar denna räknemetod
sållningsprincipen eller inklusion-exklusions-principen (engelska: The Principle of Inclusion -
Exclusion), och den betecknas PIE.
Sats B1.3
Låt X, Y och Z vara tre mängder från samma grundmängd
G, som inte nödvändigtvis är parvis disjunkta.
Då gäller att
Bevis:
Denna formel ses också lättast, om man ritar ett Venn diagram
för X, Y och Z och numrerar de åtta disjunkta områden som
följer:
De åtta mängder, som ingår i formeln är då
X ![]() ![]() | områdena 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7; | |
X: | områdena 1, 4, 5 och 7; | |
Y: | områdena 2, 4, 6 och 7; | |
Z: | områdena 3, 5, 6 och 7; | |
X ![]() | områdena 4 och 7; | |
X ![]() | områdena 5 och 7; | |
Z ![]() | områdena 6 och 7; | |
X ![]() ![]() | området 7. |
På samma sätt som i exemplet med två mängder ovan ses
då, att både vänstersidan och högersidan av formeln
är antalet element i områden 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7.
Exempel
Låt t.ex. M = {a, b, c, d, e, f}, då är (a,b,c), (b,a,c), (f,a,b) och (b,a,f)
exempel på 3-permutationer från M (Finns det fler?). Observera att vi använder
rundade parenteser '(' och ')' omkring permutationer, eftersom permutationer
är ordnade listor av element och inte bara mängder, dvs.
permutationerna (a,b,c) och (b,a,c) är olika, fastän
de består av samma element.
Antalet r-permutationer från en mängd med n element kallas
P(n, r) | = | n!
(n - r)! |
Exempel
Låt t.ex. M = {a, b, c, d, e, f}.
Antalet 3-permutationer från M är P(6, 3) = 6x5x4 =120.
När vi beräknar permutationer, är ordningen av elementen viktig, dvs. när vi har samma element, men i en annan ordning, så är de två permutationerna olika. Det nästa, som definieras i [J] är kombinationer. Här är ordningen av elementen utan betydelse. En r-kombination från en mängd M med n element är endast en delmängd av M, som innehåller r av M:s element.
Exempel
Låt M = {a, b, c, d, e, f},
då är t. ex. {a, b, c} och {f, a, b} exempel på 3-kombinationer
från M. Observera att vi använder krullparenteser
'{' och '}' omkring kombinationer, eftersom kombinationer är mängder,
dvs. oordnade listor av element.
Kombinationerna {a,b,c} och {b,a,c} är alltså desamma,
eftersom de innehåller precis samma element, och ordningen av elementen
saknar betydelse.
Antalet r-kombinationer från en mängd med n element kallas
i [J] för C(n, r), och det visas på
sidan 179 (216) [233], att
C(n, r) | = | P(n, r)
r! |
C(n, r) | = | n!
r! (n - r)! |
Exempel
Låt t.ex. M = {a, b, c, d, e, f}.
Antalet 3-kombinationer från M är C(6, 3) = (6x5x4)/(3x2x1)
=20.
Notationen C(n, r), som [J] använder för att beteckna antalet r-kombinationer, är inte helt standard. De flesta författare använder notationen
( | n r |
) | = | C(n, r). |
Exempel
Låt t.ex. M = {a, b, c, d, e, f}.
Antalet 3-kombinationer från M är
( | 6 3 |
) | = | C(6, 3) = 20. ![]() |
Du skall känna till och kunna använda båda notationerna för kombinationer.
Läs nu [J] 4.3 (4.3) [6.3]. I detta avsnitt visas algoritmer för att skriva ut permutationer och kombinationer. Dessa är viktiga för dig, om du kommer att använda en dator för att arbeta med kombinationer och permutationer.
[J] sida 62-63:
Uppg. 1-15, 31-38, 40, 41, 43-52 , 54-64, 69, 71-74, 79
(sida 71-72: 1-38, 40-50, 55, 57-60, 65)
[sida 85-86 1-15, 32-39, 41, 42, 44-53, 55-65, 70, 71-74, 79]
[J] sida 171-174:
Uppg. 1, 4, 8, 10, 12, 17, 20-23, 26, 28, 29, 34-41, 42-45, 48, 54, 57,
66-70
(sida 203-205: 1, 4, 7, 9, 11, 16, 19-22, 25, 27, 28, 33-39, 41-44,
47, 53, 56, 65-69)
[sida 226-227: 1, 4, 8,10, 12, 17, 20-23, 26, 28, 29, 34-41, 42-45, 48, 54,
57, 66-70]
[J] sida 182-184:
Uppg. 1-7, 10-13, 15, 19-21, 25-29, 31-33, 38, 58-62.
(sida 220 - 224: 1-7, 10-13, 15, 19-21, 25-29, 31-33,
38, 58-62)
[sida 237-239: 1-7, 10-13, 15, 19-21, 25-29, 31-33, 38, 58-62]
This is the 2nd Edition of the study guide for Block 1 of Algebra and Discrete Mathematics which was written by
Pia Heidtmann in 1999. It was translated from Danish and English to the Swedish by Sam Lodin.
The study guide may be printed for personal use by
anybody with an interest.
This study guide and any parts of it and any previous and future versions of it must not
be copied or disseminated in any printed or electronic form
or stored on any publicly accessible website other than
http://www.tfm.mh.se/~piahei/adm/res/
without permission from the author.
The author welcomes comments and corrections via email.
All contributions incorporated in updates of the manuscript will be acknowledged.
The author would like to thank the following for their contribution
to various updates of the original manuscript:
Sam Lodin, Sarah Norell, Katharina Huber and Fredrik Engström.
Current lecturers:
Pia Heidtmann, Sam Lodin.