I detta block skall vi titta på modulär aritmetik, som är
ett viktigt redskap när man studerar heltal. Vi skall också
studera relationer på mängder, och vi skall se hur några
speciella relationer kan användas för att dela upp, partitionera,
en mängd i delmängder, så att man kan urskilja några
strukturella egenskaper hos mängden. Slutligen skall vi se på
funktioner, ett område som du känner igen från gymnasietiden.
Definition
Låt n vara ett positivt heltal. Heltalen a och b sägs
vara kongruenta modulo n om n är en faktor i a-b eller med andra ord om
a b (mod n),
vilket utläses som 'a är kongruent med b modulo n'.
Exempel
12 22
42
2 (mod 10)
-18 -38
-8
2 (mod 10)
12 19
-9
5 (mod 7)
7
5
3
1 (mod 2)
6
4
2
0 (mod 2)
Notera till att börja med, att n | (a-b) om och endast om vi kan
finna en kvot k i sådan att a
- b = kn.
Vidare, när a - b =kn för något heltal k så ger
a och b samma rest vid division med n:
Antag att a=q1n + r1 och b=q2n + r2
med 0 r1 < n
och 0
r2 < n. Då är
a - b = (q1 - q2)n + (r1 - r2),
Höger sida av detta uttryck innehåller en faktor n, så
n måste också vara en faktor i vänster sida, så
n | r1-r2.
Men -n < r1 - r2 < n, så det följer
att r1 - r2 = 0, så r1=r2
.
Omvänt gäller också att om a och b ger samma rest vid
division med n, så följer att n | (a-b):
Om a=q1n + r och b=q2n + r, så är a - b
=(q
1 - q2)n + (r - r) = (q1 - q2)n. Vi har
alltså följande tre resultat:
Sats B4.1
a b (mod n) om och endast
om det finns ett heltal k så att a-b =kn.
Sats B4.2
a b (mod n) om och endast
om det finns ett heltal k så att a = b + kn.
Sats B4.3
a b (mod n) om och endast
om a och b ger samma rest vid division med n.
Dessa tre resultat bygger alla på en av de viktigaste satser vi har lärt oss (i block 2):
Divisionsalgoritmen
Givet ett godtyckligt heltal a och ett positivt heltal n, så existerar
det entydigt bestämda heltal k och r sådana att
Översatt till kongruenser mellan heltal så betyder denna sats
att det finns ett entydigt bestämt heltal r i mängden
{0, 1, 2, 3, 4, . . . , n-1} sådan att a
r (mod n). En del programmeringsspråk, t.ex. Pascal
har en standard funktion MOD som beräknar denna entydigt bestämda
rest. I Java finns funktionen också, men betecknas '%'.
Exempel
Låt oss beräkna det entydigt bestämda heltal r så
att
a r (mod
n) och 0
r
n-1, när
(a) n = 5 och a = 448;
(b) n = 5 och a= - 63;
(c) n = 4 och a=17, -17;
(d) n = 2 och a är ett jämnt/udda heltal.
Svar:
(a) När vi dividerar 448 med 5 får vi kvoten 89 och resten 3,
d.v.s. 448= 5(89) +3
så r=3 och 448
3 (mod 5) med 0
3
4 som vi vill.
(b) När vi dividerar -63 med 5 får vi kvoten -13 och resten
2, d.v.s. -63= 5(-13) +2
så r=2 och -63
2 (mod 5) med 0
2
4.
(c) När vi dividerar 17 med 4 får vi kvoten 4 och resten 1,
d.v.s. 17= 4(4) +1
så r=1 och 17
1 (mod 4) med 0
1
3.
När vi dividerar -17 med 4 får vi
kvoten -5 och resten 3, d.v.s -17= 4(-5) +3
så r=3 och -17
3 (mod 4) med 0
3
3.
(d) När vi dividerer ett jämnt tal 2k med 2 får vi kvoten
k och resten 0, d.v.s. 2k= 2(k) +0,
så r=0 och 2k
0 (mod 2) med 0
0
1.
När vi dividerar ett udda tal 2k+1 med
2 får vi kvoten k och resten 1, d.v.s. 2k+1= 2(k) +1
så r=1 och 2k +1
1 (mod 2) med 0
1
1.
Exempel
Låt oss nu göra det motsatta och bestämma mängden
av alla heltal som är kongruenta modulo 5 med vart och ett av talen
0, 1, 2, 3 och 4:
Mängden av heltal a sådana att a
b (mod n) kallas för kongruensklassen modulo n
med
representanten b.
Vi använder beteckningen [b]n
för kongruensklassen som innehåller alla a sådana att
a b (mod n). När
det av sammanhanget klart framgår vad n är, kan vi bortse från
indexet n i denna notation och endast skriva [b] för kongruensklassen
modulo n med representanten b.
[3]10 = {. . ., -27, -17, -7, 3, 13, 23, 33, . . .},
[5]10 = {. . ., -25, -15, -5, 5, 15, 25, 35, . . .},
[12]10 = {. . ., -28, -18, -8, 2, 12, 22, 32, . . .},
[43]10 = {. . ., -27, -17, -7, 3, 13, 23, 33, 43, . . .}.
[-2]10 = {. . . , -32, -22, -12, -2, 8, 18, 28, 38, . . .}
Vid en snabb blick verkar det finnas oändligt många kongruensklasser
modulo n (en för varje representant ur
). Detta är inte fallet, för många av dem är lika.
Till exempel är [43]10 =[3]10. För
n=5 vet vi också från det föregående exemplet, att
eftersom alla heltal är i en av de fem mängderna vi beräknade,
är det precis fem kongruensklasser modulo 5, en svarande till var och
en de fem möjliga resterna vid division med 5.
Allmänt finns det precis n kongruensklasser modulo n, nämligen en klass svarande mot var och en av de n möjliga resterna 0,1, ... n-1 som kan uppkomma vid division med n. Det vanliga är att ett av talen 0,1,2, . . . , n-1 används som representant för kongruensklassen, men det är inte absolut nödvändigt: ett godtyckligt element i kongruensklassen kan användas som representant. Till exempel så skrivs mängden {. . ., -28, -18, -8, 2, 12, 22, 32, . . .} vanligen med [2]10 för 2 är den entydigt bestämda resten i divisionsalgoritmen, men som du såg i exemplet ovan är [12]10 precis samma mängd.
Exempel
Tidigare beräknade vi för n = 5:
[0] = {x | x=5z, z },
[1] = {x | x=5z+1, z },
[2] = {x | x=5z+2, z },
[3] = {x | x=5z+3, z },
[4] = {x | x=5z+4, z },
men vi skulle också kunna representera t.ex. kongruensklassen {x
| x=5z+2, z
} med [7]
och klassen {x | x=5z+1, z
} med [6] eller [-4] eller [-9] eller . . .
Vi såg i avsnitt 1 ovan att kongruens modulo n ger n kongruensklasser [0], [1], [2], . . . , [n-1] sådana att varje heltal finns i precis en av dessa klasser. Vi definierar nu mängden Zn , som läses heltalen modulo n, till att vara mängden bestående av dessa n kongruensklasser, d.v.s.
Vi kan definiera en slags addition, som vi betecknar med
, och en slags multiplikation, som vi betecknar med
, på Zn:
Notera att resultatet vid utförande av operationerna
eller
på två element
i Zn är ett element i Zn för
vi visade i avsnitt 1, att for varje heltal x är klassen [x]n
ett av de n elementen i Zn . Vi har också följande
viktiga resultat:
Sats B4.4
Låt x, y, s och t vara
heltal och låt n vara ett positivt heltal. Om s
[x]n och t
[y]n
, så är
s+t [x+y]n och st
[xy]n.
Bevis.
Om s [x]n och t
[y]n, så är s
x (mod n) och t
y (mod n).
Det vill säga n | (s-x) och n | (t-y), så det existerar alltså heltal
k och m sådana att s-x=kn och t-y=mn. Men då är
Vi får också
Sats B4.4 säger att om s [x]n och
t
[y]n, så
är [s+t]n = [x+y]n, och [st] n =
[xy]n, vilket betyder att inte bara klasserna, utan också
definitionerna av
och
är oberoende av valet av klassrepresentant.
Det finns många grundläggande lagar som gäller för
de två operationerna och
.
Du känner säkert igen de flesta av dem som har motsvarigheter
i liknande räknelagar för heltal.
Sats B4.5
Om Zn är mängden av kongruensklasser
modulo n och och
är definierade som ovan, så uppfyller Zn
följande:
1. Slutenhet. För alla [x], [y]
Zn gäller att
[x]
[y]
Zn och
[x]
[y]
Zn.
2. Associativa lagar. För alla [x], [y], [z]
Zn gäller att
[x]
([y]
[z]) = ( [x]
[y])
[z] och
[x]
([y]
[z]) = ([x]
[y])
[z].
3. Identiteter existerar.
Det existerar ett element [0]
Zn sådant att för alla
[x]
Zn har
vi att
[x] [0] =[0]
[x] = [x].
Det existerar också
ett element [1] Zn
, med [1]
[0], sådant
att för alla [x]
Z
n har vi att
[x] [1] = [1]
[x] = [x].
4. Additiva inverser existerar. För alla [x]
Zn har vi att
det existerar en additiv invers [-x]
Zn som uppfyller att
[x] [-x] =[-x]
[x] = [0].
5. Kommutativa lagar. För alla [x],[y]
Zn så gäller att
[x]
[y] = [y]
[x] och
[x]
[y] = [y]
[x] .
6. Distributiva lagar. För alla [x],[y],[z]
Zn gäller att
[x]
([y]
[z]) = ([x]
[y])
([x]
[z]) och
([y]
[z])
[x] = ([y]
[x])
([z]
[x]).
Bevis.
Vi resonerade tidigare om varför den första lagen gäller.
Vi visar nu de associativa lagarna (lag 2) och lagen om existens av additiv
invers (lag 4). De andra bevisen överlåter vi till läsaren.
Först visar vi att är
associativ:
([x] ![]() ![]() | = | [x+y] ![]() | (från definitionen av ![]() | |
= | [(x+y) + z] | (igen med definitionen av ![]() | ||
= | [x+ (y+z)] | (för att + är associativ på ![]() | ||
= | [x] ![]() | (från definitionen av ![]() | ||
= | [x] ![]() ![]() | (igen med definitionen av ![]() |
Därnäst visar vi att
är associativ:
([x] ![]() ![]() | = | [xy] ![]() | (från definitionen av ![]() | |
= | [(xy)z] | (igen med definitionen av ![]() | ||
= | [x(yz)] | (för att + är associativ på ![]() | ||
= | [x] ![]() | (från definitionen av ![]() | ||
= | [x] ![]() ![]() | (igen med definitionen av ![]() |
Med lag 4 har vi från definitionen av , att det för alla [x]
Z
n gäller att
Låt oss nu konstruera additions- och multiplikationstabeller för Zn för några värden på n:
Exempel
Additionstabellen för Z4 är:
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Multiplikationstabellen för Z4 är:
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Exempel
Additionstabellen för Z5 är:
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Multiplikationstabellen för Z5 är:
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Många av räknelagarna i sats B4.5 kan lätt läsas
av i dessa tabeller. Till exempel visas de kommutativa lagarna av att tabellerna
är symmetriska omkring huvuddiagonalen. Man ser också att [0]
är en additiv identitet och att [1] är en multiplikativ identitet,
ty raden för [0] i additionstabellen och raden för [1] i multiplikationstabellen
har alla element i naturlig ordningsföljd. Vidare är det precis
ett element [0] i varje rad i additionstabellen svarendes mot att det för
en godtycklig klass [x] finns precis en klass [y] sådan att [x]
[y] = [0] - detta är lagen om existens av additiv invers.
Vi noterar också att Z5 har några egenskaper som Z4 inte har:
I multiplikationstabellen för Z5 är
det precis en [1] och precis en [0] i varje rad och varje kolonn. Detta
är inte fallet i multiplikationstabellen för Z4
, i vilken det inte finns någon [1] i raden eller kolonnen för
[2], medan det finns två [0] i denna rad/kolonn. Elementet [2]
Z4 kallas en nolldelare.
Definition
Vi definerar en nolldelare i Zn till att vara ett element [z]
Zn med [z]
[0]
för vilket det existerer ett element [m]
Zn med [m]
[0] sådant
att [z]
[m] =[0].
Exempel
Om man
sätter z=2 och m=2 i denna definition ser man att [2] är
en nolldelare i Z4.
De reella talen , de rationella talen
och heltalen
uppfyller en mycket viktig
lag som kallas lagen om nolldelare. Den säger att dessa talmängder
inte innehåller nolldelare. Om man t. ex. har två reella
tal r och s sådana att rs=0, så är antingen r=0 eller s=0
(eller de är bägge 0). För de reella talen
är det därför inte möjligt att ha två tal båda
skilda från noll med produkten noll. Vi använder ofta denna
lag vid lösning av ekvationer. Resonemang i stil med följande
exempel känner du säkert igen:
(x-2)(x-4)=0 => (x-2)=0 eller (x-4)=0 => x=2 eller x=4.
Ur multiplikationstabellen för Z5 ser vi att Z5 också uppfyller lagen om nolldelare. Det är ingen produkt av element i Z5 som är [0] utan att minst en av faktorerna är [0]. Vi noterade ovan att Z 4 har en nolldelare, för
Uppgift B4.3
Beräkna multiplikationstabellerna för Z2,
Z3, Z6, Z7,
Z8 och Z9. I
vilka av dessa är lagen om nolldelare giltig och i vilka håller
den inte? Kan du gissa för vilka n lagen on nolldelare
gäller i Zn?
Vi hoppas att ditt svar till uppgift B4.3 stämmer överens med följande sats:
Sats B4.6
Låt n vara ett heltal sådant att n
2 och låt Zn vara mängden av kongruensklasser
(mod n).
Då finns det ingen nolldelare i Zn om och endast
om n är ett primtal.
Bevis
Antag först att n=p där p är ett positivt primtal och att
[x] [y] =[0] i Zp.
Eftersom [x]
[y] =[xy] har
vi att [xy] =[0], dvs. xy
0 (mod p), och därför gäller att p | xy. Men då följer
det av sats B3.8 från läsanvisningen till block 3 att p | x eller
p | y, dvs. [x] =[0] eller [y] =[0]. Så när n
är ett positivt primtal, då finns det ingen nolldelare i Z
n.
När n däremot inte är ett primtal så är
n ett sammansatt tal och vi kan därför uttrycka n som en produkt
av två äkta faktorer a och b, dvs.
Vid lösning av ekvationer med reella tal användes ofta möjligheten
att det är tillåtet att förkorta med en faktor skild från
0 på båda sidor av likhetstecknet. Har vi till exempel för
x
att 3x= 3·2 så kan vi dra följande slutsats:
Om p är ett primtal fungerar en motsvarande förkortningslag i Zp:
Följdsats B4.7 [Förkortningsregeln]
Låt p vara ett positivt primtal och anta att klassen [a]
Zp är sådan att [a]
[0].
För alla klasser [x], [y]
Zp gäller att,
om [a]
[x] = [a]
[y]
så är [x] = [y].
Bevis.
Om [a] [x] = [a]
[y], så har vi att [ax]=[ay] . Det följer att ax
ay (mod p), så p | (ax-ay).
Dvs. [0] = [ax-ay] = [a] [x-y]
och sats B4.6 säger då att [a]=[0] eller
[x-y]=[0].
Med antagandet att [a]
[0] så
måste [x-y]=[0] vilket medför att p | (x-y).
Dette ger nu att x
y (mod
p) vilket är detsamma som att [x] = [y] .
Var aktsam på att förkortningsregeln inte gäller
i Zn om n är ett sammansatt tal:
Låt n=ab
vara en faktorisering av n i två äkta
faktorer, så är [a]
[b] = [0]; men även [a]
[0] = [0], så vi har alltså att
De reella talen och de rationella talen
har en annan viktig egenskap som vi också ofta använder när
vi löser ekvationer. Det är egenskapen att varje tal skilt från
0 har en såkallad multiplikativ invers. En multiplikativ invers
till ett tal r är ett tal s sådant att rs = sr = 1. Det reella
talet 0,5 är en multiplikativ invers till 2 eftersom (0,5)·2
= 2·(0,5) =1, och vi kan till exempel använda detta vid lösning
av ekvationen 2x =6 på följande sätt:
På liknande sätt definierar vi:
Definition
En multiplikativ invers
till [x] Zn, där
[x]
[0], är ett element [m]
Zn med egenskapen att
Vi
såg i multiplikationstabellen för Z4 tidigare
att [2]4 inte har en multiplikativ invers, ty det finns inte något
element i Z4 som ger [1]4 när vi multiplicerar
det med [2]4. I Z5 däremot har varje
element som inte är [0]5 en multiplikativ invers, ty i multiplikationstabellen
för Z5 ser vi att varje rad utom för [0]
5 innehåller [1]5. Allmänt gäller det följande:
Sats B4.8
Låt n vara ett positivt heltal med n
2 och låt [x]
Z
n vara skilt från [0].
Då har [x] en multiplikativ invers i Zn om och
endast om sgd(x,n) = 1.
Det gäller ytterligare att om det existerar en multiplikativ invers
till [x], så är denna invers unik.
Bevis.
Om sgd(x,n) = 1 så finns det (enligt sats B3.7 från läsanvisningen
till block 3) heltal a och b
sådana att ax+bn=1. Det vill säga bn = 1 - ax och vi har därför
att ax 1 (mod n).
Detta betyder att i Zn har vi [a]
[x] = [1]. Alltså är [a] en multiplikativ invers till
[x] i Zn.
Omvänt, om det existerar ett element [m]
Zn sådant att [x]
[m] =
[m]
[x] = [1],
då är
xm 1 (mod n) och därför
har vi att n | (xm - 1). Dvs. det finns ett heltal r sådant
att rn = xm - 1 och alltså är
Att visa att inversen är unik är uppgift B4.7 nedan.
Exempel
Bestäm den multiplikativa inversen till
[1753] i Z3571.
Lösning:
(a) Använd först Euklides algoritme för att visa att sgd(1753, 3571)=1:
3571 = 1753(2) + 65
1753 = 65(26) + 63
65 = 63(1) + 2
63 = 2(31) + 1
2 = 1(2) + 0
Så sgd(1753, 3571) = 1.
(b) Använd sedan Euklides algoritme baklänges för at hitta heltal s och t sådana att 1753s + 3571t=1:Uppgift B4.4
Låt n=10. Bestäm alla tal x
{ 0,1,2, . . . ,9} sådana att sgd(x,10) = 1. För vart och ett
av dessa tal använd Euklides algoritm för att bestämma tal
a, b
sådana att 1=ax + b(10), och sedan [y]
Z10 sådant att [x]
[y]= [1].
Uppgift B4.5
Bestäm den multiplikativa inversen till
(a) [5] i Z12;
(b) [22] i
Z31;
(c) [10] i
Z23;
(d) [14] i
Z25.
Uppgift B4.6
Visa för varje heltal n 2 att
om [x] är en nolldelare i Zn, så har [x]
inte någon multiplikativ invers.
Uppgift B4.7
Visa m.h.a. Förkortningsregeln, att den multiplikativa inversen i
Sats B4.8 är unik.
I detta avsnitt skall vi lära oss bestämma alla möjliga
lösningar x
till kongruenser på formen
Det är värt att notera att element [x]
Zn, som uppfyller [a]
[x] =[1], motsvarar element x
{1, . . . , n-1}, som löser kongruensen ax
1 (mod n ). Detta används mycket ofta i bevisen för satserna
som följer.
Sats B4.9
Kongruensen ax 1 (mod n)
har lösningar x
om och endast om sgd(a,n) = 1.
Det gäller ytterligare, att alla lösningar är kongruenta
modulo n.
Bevis.
Om sgd(a,n) =1 så finns heltal s och t sådana att sa + tn = 1.
Av beviset till sats B4.8 ser vi att lösningarna till kongruensen
ax 1 (mod n) är
alla element x i klassen [s].
Om däremot sgd(a,n) 1, så
har kongruensen inga lösningar, för en lösning skulle betyda,
att det existerar en multiplikativ invers till [a] i Zn,
vilket är omöjligt enligt sats B4.8.
Uppgift B4.8
Antag att a, b och n är heltal sådana att n
2 och sgd(a,n) =1. Visa att om ax
1 (mod n),
så är a(bx)
b (mod n),
dvs. visa att om y = x löser kongruensen
ay
1 (mod n), så
löser bx kongruensen ay
b (mod n).
Uppgift B4.9
Använd din lösning till uppgift B4.5(a) för att bestämma
en lösning till kongruensen 5x
1 (mod 12) och bestäm sedan en lösning till kongruensen
5x
4 (mod 12).
Om sgd(a,n) 1, så har kongruensen
ax
b (mod n) antingen
ingen lösning eller också så löser alla
tal i en eller flera kongruensklasser modulo n kongruensen. Följande
sats talar om när det finns lösningar och vilka de i sådant
fall är.
Sats B4.10
Låt a, b och n vara heltal sådana att n
2 och sgd(a,n) =s.
Om s | b, så har ekvationen
Bevis.
Om [a]n [x]n
= [b]n har en lösning [x]n
Zn, så har vi att n | (ax-b), och genom att s | n
och s | ax, följer det att
att s | b. Så om s
b kan det inte finnas någon lösning.
Antag nu att s | b.
Vid insättning ser man genast att om x0 löser
kongruensen (a/s)x 1 (mod
(n/s)), så är de s kongruensklasserna
[x]n = [(b/s)x0 + t(n/s)]n där t = 0,
1, ..., s-1 lösningar till ekvationen
Vi behöver då bara visa två saker:
(i) Varje lösning till ekvationen (*) kan skrivas på formen
[x]n = [(b/s)x0 + t(n/s)]n för något
t .
(ii) Ekvationen (*) har precis s lösningar.
För (i): Antag att [x]n är en lösning till (*). Det finns då ett heltal k sådant att ax=b+kn, och eftersom s | a, s | b och s | n, har vi vidare att
För (ii): Det finns som mest s kongruensklasser [(b/s)x0 + r(n/s)]n,
nämligen en för varje r = 0,1,2, ... , s-1, för
om
r {0,1, . . . , s-1 }, så
kan man med divisionsalgoritmen få fram ett r0
{0,1, . . . , s-1} sådant att r = qs + r0.
Men [(b/s)x0 + r(n/s)]n = [(b/s)x0
+ r0 (n/s)]n, så r0 ger precis
samma kongruensklass som r.
Det är också minst s kongruensklasser [(b/s)x0 +
r(n/s)]n:
Antag att [(b/s)x0 + r(n/s)]n = [(b/s)x0
+ t(n/s)]n, med r, t
och s-1
t > r
0,
då är
Exempel
Bestäm alla lösningar i Z7 till ekvationen
[5] [x] = [2].
Lösning:
Exempel
Bestäm alla lösningar i Z14 till ekvationen
[10] [x] = [4].
Lösning:
Exempel
Bestäm alla lösningar x till kongruensen
10x
4 (mod 14).
Lösning:
Kongruensen motsvaras av ekvationen [10] [x] = [4]
i Z14, så av exemplet ovan fås att lösningen är
alla heltal i de två kongruensklasserna [6] och [13] i Z14. Dvs.
att kongruensen har lösningarn
Uppgift B4.10
(a) Bestäm alla lösningar i Z12 till
ekvationen [10] [x] = [6].
(b) Bestäm alla
lösningar x
till kongruensen 10x
6 (mod 12).
Uppgift B4.11
(a) Bestäm den multiplikativa inversen till [14] i
Z37.
(b) Bestäm x0 med 0
x0
36 och
14x0
1 (mod 37).
(c) Bestäm alla heltalslösningar x till kongruenserna
(i) 42x
15 (mod 111);
(ii) 42x
25 (mod 111).
Vi skall nu studera relationer på mängder. I princip kan man
säga att en relation på en mängd X, är ett sätt
att beskriva ett samband mellan elementen i X.
Exempel
Låt M vara mängden av alla personer i världen,
då kan vi definiera relationen R på M
genom att låta
person x vara relaterad till person y om och endast
om x är född samma månad som y.
Om x är relaterad till y under relationen R skriver vi
Exempel
Låt M vara mängden av alla personer i världen,
då kan vi definiera andra relationer på M. T.ex.
Exempel
Låt vara mängden av heltalen,
då är följande relationer på
:
Exempel
Betrakta relationen R på S={1,2,3} definierad genom xRy
om och endast om x y
.
Då har vi att 1R1, 2R1, 3R1, 2R2, 3R2 och 3R3 eftersom 1
1, 2
1, 3
1, 2
2, 3
2 och 3
3.
R kan också beskrivas som en delmängd av S × S, nämligen
R={(1,1), (2,1), (3,1), (2,2), (3,2), (3,3)}.
Man kan ochså rita en bild som beskriver relationen:
Detta kallas för digrafen för relationen
på S={1,2,3}.
Nu skall du läsa [J] Kapitel 2.4 (2.4)[3.1] börja med Exempel 2.4.4
på s. 78 (93) [Exempel 3.1.4 på
s. 118] fram till och med Exempel 2.4.21 på sida 81 - 82
(97 - 98) [Exempel 3.1.21 på s. 121].
En relations
digraf beskrivas på sidan 78 (93)
[118].
Vi kan klassificera relationer utifrån egenskaper. En relation R på X sägs vara
Om relationen är symmetrisk, så gäller att om det finns en pil från hörn x till hörn y i relationens digraf, så skall det också finnas en pil från y tillbaka till x.
Om relationen är transitiv, gäller att om det går en pil mellan x och y i relationens digraf och en pil mellan y och z, så skall det finnas en pil mellan x och z.
Notera därmed att relationen
på S={1,2,3} är transitiv.
Om relationen är anti-symmetrisk, gäller att om det finns
en pil mellan x och y i relationens digraf, så skall det inte finnas
någon pil från y tillbaka till x, såvida inte x=y. Notera
därför att relationen på
S={1,2,3} från ovan är antisymmetrisk.
Observera att för att kontrollera om någon av dessa egenskaper
gäller för en relation, räcker det inte att kontrollera
att egenskapen uppfylls för några speciella val av x, y och
z, utan egenskapen måste gälla för alla möjliga val
av x, y och z. Tag till exempel, relationen
på S={1,2,3} från ovan, vi ser klart att det går en
pil från x=1 till y=1, så naturligtvis går samma
pil tillbaka från y=1 till x=1, men relationen är inte symmetrisk
för det, eftersom vi upptäckte att det går en pil
från hörn x=2 till hörn y=1, men det finns ingen
pil från hörn y=1 tillbaka till hörn x=2.
Relationer på en mängd X kan användas vid försök
att ordna elementen på rad. En partialordning på en
mängd X är en relation på X som är reflexiv, antisymmetrisk
och transitiv. Relationen på
S={1,2,3} ovan är därför en partialordning. Av namnet finns
en antydan om att man bara delvis (partiellt) lyckas ordna elementen på
en rad med en partialordning och detta kan vara fallet. Två element
i X behöver inte vara "jämförbara" med en partialordning.
En fullständig ordning på en mängd X är
en partialordning i vilken varje par av element i X är jämförbara.
Relationen on S={1,2,3} ovan är
därför även en fullständig ordning. Ett annat namn
på en fullständig ordning som också används är
linjär ordning vilket belyser att elementen ordnas på linje
med denna relation. Läs sidan 81 (97) [121]
i [J] där begreppet jämförbar förklaras tillsammans
med exempel på partialordningar. Läs nu avsnitt 2.5 (2.5) [3.2] i [J].
En relation R på en mängd X som är reflexiv, symmetrisk
och transitiv kallas en ekvivalensrelation.
Exempel
Relationen R på definierad som
(x,y)
R om x
y (mod n) är en ekvivalensrelation (Kontrollera detta! Dvs. kontrollera
att R är reflexiv, symmetrisk och transitiv).
Tidigare såg vi att tal som är kongruenta bildar kongruensklasser
och att mängden av kongruensklasser är en partition av
. Mer allmänt bildar element i X som är ekvivalenta (d.v.s.
de element som är relaterade med ekvivalensrelationen R) ekvivalensklasser
och mängden av dessa ekvivalensklasser är en partition
av X. Detta är innehållet i sats 2.5.9 (2.5.9) [3.2.8] på
sidan 87 (106) [127] i [J].
Exempel
Låt oss definiera en relation R på
genom (x,y)
R om x2=y2
. Våra uppgifter är (a) att visa att R är en ekvivalensrelation
och (b) att beskriva ekvivalensklasserna.
För (a): För alla heltal x så gäller att x2
= x2 och (x,x) R så R är
reflexiv.
Antag att x och y är heltal och (x,y)
R. Att paret tillhör R betyder att x2 = y2. Detta
är detsamma som att y2 = x2 vilket betyder att
(y,x)
R. Talen x och y valdes godtyckligt
med egenskapen att (x,y)
R så vi kan
dra slutsatsen att R är symmetrisk.
Om x, y och z är heltal sådana att x2 = y2
och y2 = z2 så innebär det att x2
= z2. Detta uttalande är precis det samma som att säga
att relation R är transitiv.
För (b): Ekvivalensklassen med elementet n
är
[n]={x | (x,n)
R} = {x
| x2 = n2} = {x
| (x+n)(x-n) = 0} = {n, -n}.
Den sista likheten av det faktum att produkten (x+n)(x-n) är 0 precis
då faktorn (x+n) eller (x-n) är 0. Partitionen av
med ekvivalensklasserna till denna ekvivalensrelation R blir alltså
{{0}, {-1,1}, {-2,2}, {-3,3}, {-4,4}, ...}.
Läs nu avsnitt 2.8 2.8 [2.2] i [J].
En funktion f från X till Y är en relation från
X till Y med egenskaperna att
Exempel
Med X={1, 2, 3} och Y={a, b, c} är
Exempel
Regeln att till varje reellt tal multiplicera detta med 5 och sedan addera
2 kan ses som en funktion f från
till
definierad med y = f(x) = 5x + 2. Istället
för att ge sig på att rita denna relations digraf kan man som
illustration ange denna funktions graf i det kartesiska koordinatsystemet
av
och
. Denna uppgift skulle också kunna formuleras som "rita funktionen
y = 5x+2 i xy-planet" där namnet på funktionen har uteslutits
och där det är underförstått att xy-planet är
det kartesiska koordinatplanet av
och
.
I avsnitt 2.8 (2.8) [2.2] i [J] finns en ny definition 2.8.9 (2.8.6) [2.2.10] med namnet mod inblandat. För naturliga tal x och y med y > 0 så är x mod y resten vid heltalsdivision av x med y. Varje värde på y ger upphov till en funktion.
Exempel
Med y=7 ser funktionen ut som f(x) = x mod 7. I exempel 2.8.11
(2.8.8) [2.2.12] i [J] används denna funktion till att
räkna ut vilken veckodag det är 365 dagar från onsdag.
Exempel 2.8.12 (2.8.9) [2.2.13] om ISBN kod
och 2.8.13 (2.8.10) [2.2.14] i [J] är
andra goda exempel på hur funktioner av detta slag kan användas.
I avsnitt 2.4 (2.4) [3.1] nämns att varje relation från X till Y har en invers relation från Y till X. Är det så att varje funktion från X till Y har en invers relation som också är en funktion (som kallas en invers funktion till funktionen)? Följande sats ger svar på den frågan.
Sats B4.11
En funktion f från X till Y har en invers funktion g om och endast
om f är bijektiv.
Antag nu att f är bijektiv. Definiera en relation g från Y till X sådan att om (x,y) f, så
är (y,x)
g. Vi måste bevisa att g är en funktion:
Funktionen f är surjektiv så för varje y Y finns det ett x
X sådant att (x,y)
f. För relationen g betyder detta att
för varje y
Y finns ett x
X sådant att (y,x)
g.
Dvs. definitionsmängden till g är
hela Y.
Antag att för något y Y är (y,x1)
g och (y,x2)
g för ett godtyckligt par element x1
och x2. För relationen f betyder detta att (x1,y)
f och (x2,y)
f, men av att f är injektiv
följer då att x1 = x2. Elementen y
Y och x1, x2
X valdes godtyckligt så
g uppfyller alltså också andra egenskapen i definitionen för en funktion.
[J] sida 83-84:
Uppg. 4, 7, 9, 12, 13, 14, 16, 19, 29, 32, 34, 38, 41.
(sida 99-101: 4, 7, 9, 12, 13, 14, 16, 19, 29, 32, 34, 38, 41.)
[sida 123-124: 4, 7, 9, 12, 13, 14, 16, 19, 29, 32, 35, 39, 42.]
[J] sida 89-90:
Uppg. 1, 4, 7, 9, 12, 15, 18, 24, 27, 30(b).
(sida 108-110: 1, 4, 7, finns ej, finns ej, 9, 12,
18, 21, 24(b))
[sida 129-130: 1, 4, 7, 9, 12, 15, 18, 24, 27, 30(b). ]
[J] sida 111-114:
Uppg. 1, 4, 6, 16, 17, 18, 25, 37(a), 38, 39, 89.
(sida 131-136: 1, 4, finns ej, 6, 7, 8, 9, 12(a),
13, 14, 64)
[sida 99-101: 1, 4, 6, 16, 17, 18, 25, 37(a), 38, 39, 78.]
This is the 3rd Edition of the study guide for Block 4 of Algebra and Discrete Mathematics most of
which was written by Pia Heidtmann and Andreas Brodin in 2000 and revised in 2002.
It was translated in part from Danish and English to the Swedish by Sam Lodin.
The study guide may be printed for personal use by
anybody with an interest.
This study guide and any parts of it and any previous and future versions of it must not
be copied or disseminated in any printed or electronic form
or stored on any publicly accessible website other than
http://www.tfm.miun.se/~piahei/adm/res/
without permission from the authors.
The authors welcome comments and corrections via email.
All contributions incorporated in updates of the manuscript will be acknowledged.
The author would like to thank the following for their contribution
to various updates of the original manuscript:
Sam Lodin, Katharina Huber and Fredrik Engström.
Current lecturers:
Pia Heidtmann, Sam Lodin.