Någonting är sant men din vän tror det inte. Hur kan du övertala henne att det faktiskt är sant? Först tittar vi på lite logik och då på några olika sätt att bevisa saker. Sista delen av detta block är rekursionsformler. Rekursionsformler är mycket användbara i vanliga livet. Ett exempel där man kan använda en rekursionsformel är följande: hur mycket ränta får jag under tio år om jag sätter in 10.000kr, och räntan ligger på 10% per år?
Läs nu [L] Logik och bevis I av Sarah Norell som handlar om
logik.
I texten står några symboler som
och
. Tanken är att
lösa uppgifter som är markerade med
själv och då försöka förklara dina svar för
andra - det kan ni göra t.ex. via epost, tillsammans eller på
forum eller övningar. Om ni vill har ett forum för en mindre grupp är det bara
att fråga läraren. Uppgifter eller frågor som markeras
med
är till för
att lösa tillsammans och då förklaras som ovan, men tillsammans.
Från detta avsnitt är det viktigaste att du förstår definitioner av t.ex. 'och', 'eller', 'medför', 'om och endast om', 'ekvivalenta', 'icke'. Reglerna i 2.4.1 och 2.5 är viktiga.
Uppgift B5.1
Gör följande uppgifter från [L] Logik och bevis I:
2.1, 2.2.3, 2.3.5, 2.3.6, 2.4.2, 2.5.2, 2.6.1, 2.6.4, 2.6.6, 2.7.2, 2.8.1
Läs nu [B] Logik och bevis II av Sarah Norell som handlar om
bevis.
Den viktigaste delen av detta avsnitt är att kunna förstå
ett bevis (= varför någonting är sant), och då bevisa
(= förklara på formellt sätt) några exempel. Den största
vikten bör läggas på den form av bevis som är det viktigaste
för data-ämnet, och det är induktionsbevis. Om man vill
kolla eller bevisa att ett program verkligen gör vad man vill, så
kan man ofta använda induktion.
Uppgift B5.2
Gör följande uppgifter från [B] Logik och bevis II:
3.2.2.1, 3.2.2.2
Uppgift B5.3
Gör övning [J] 1.4.7 (1.4.7) [1.5.13].
Uppgift B5.4
Gör övning [J] 1.4.8 (1.4.8) [1.5.14]
Uppgift B5.5
Gör uppgift 3.3.2.3 från [B] Logik och bevis II.
Uppgift B5.6
Gör uppgift 3.5.3.2 från [B] Logik och bevis II.
Uppgift B5.7
Gör följande uppgifter från [B] Logik och bevis II:
3.6.2, 3.7.2, 3.7.4.2.
Uppgift B5.8
Gör uppgift 3.8.5 från [B] Logik och bevis II.
Uppgift B5.9
Gör övning [J] 1.6.19 (1.6.19) [1.7.22].
I block 2 lärde vi oss att definiera en följd m.h.a. en rekursionsformel. Läs nu om Example 5.1.8 s. 228-229 (261-262) [Example 7.1.8 s. 283-284] (Towers of Hanoi), och läs så avsnitt [J] 5.2 (5.2) [7.2]. När du är klar med avsnitt [J] 5.2 (5.2) [7.2] bör kunna lösa linjära homogena rekursionsformler med konstanta koefficienter. -- 'Linjär', 'homogen' och med 'konstanta koefficienter' betyder att det inte finns ett 'n' i koefficienten framför t.ex. ett an i en term och det finns ingen term som ser ut som anan-1 - se definition 5.2.6 (5.2.6) [7.2.6] på sida 238 (274) [292] i [J].
I exempel 5.2.1 - 5.2.5 (5.2.1 - 5.2.5) [7.2.1 - 7.2.5] i [J] kommer man fram till lösningen med hjälp av iteration. Avsnittet beskriver hur man kan lösa en speciell typ av rekursionsformel. Exempel 5.2.6 - 5.2.9 (5.2.6 - 5.2.9 ) [7.2.7 - 7.2.9] förklarar vilka rekursionsformler som är av denna speciella typ.
Hur löser man denna typ? Se Exempel 5.2.10 - 5.2.15 (5.2.10 - 5.2.15) [7.2.10 - 7.2.15]:
[J] Exempel 5.2.10 (5.2.10) [7.2.10]
Vi lösar rekursionsformeln definierad av
5.2.1 (5.2.1) [7.2.1], 5.2.3 (5.2.3) [7.2.3], 5.2.6 (5.2.6) [7.2.6], 5.2.16 (5.2.15) [7.2.16], 5.2.20 (5.2.19) [7.2.20], 5.2.22 (5.2.21) [7.2.22]
This is the 2nd Edition of the study guide for Block 5 of Algebra and Discrete Mathematics
written by Sarah Norell in the year 2000.
The study guide may be printed for personal use by
anybody with an interest.
This study guide and any parts of it and any previous and future versions of it must not
be copied or disseminated in any printed or electronic form
or stored on any publicly accessible website other than
http://www.tfm.miun.se/~piahei/adm/res/
without permission from the author.
The authors welcome comments and corrections via email.
All contributions incorporated in updates of the manuscript will be acknowledged.
The author would like to thank the following for their contribution
to various updates of the original manuscript:
Sam Lodin, Katharina Huber, Fredrik Engström and Pia Heidtmann.
Current lecturers:
Pia Heidtmann, Sam Lodin.