Läs nu nedanstående text och kapitel 2 i [EG], men ej delavsnitt 2.6.2.
I avsnitt 2.1 i [EG] är det viktigt att förstå, att mängder ej är
ordnade, dvs. man kan lista deras element i vilken ordning som helst, till
exempel är
Många små mängder anges lättast genom att lista
alla mängdens element, på det sätt som vi har gjort i exemplen
ovan. Ofta är det dock ej möjligt att lista
alla element i en mängd, antingen av hänsyn till
utrymme eller för att mängden är oändligt stor. I sådana
fall är det ibland möjligt
att ange de första få av mängdens element och eventuellt
det sista elementet, om ett sådant existerar, och så använda
symbolen '...' till att indikera, att alla mellanliggande värden också
är inkluderade. Till exempel kan vi använda denna notation till
att ange mängden av alla udda tal mellan 1 och 20:
Några standardmängder, som vi ofta hänvisar till, har
vi av bekvämlighetsskäl reserverade symboler för. Till exempel
har du i gymnasiet kanske använt (se också [EG] sidan 30):
![]() |
= | { ... , -2, -1, 0, 1, 2, ... }, mängden av alla heltal; |
![]() |
= | {0, 1, 2, 3, ... }, mängden av alla naturliga tal, och |
![]() |
mängden av alla reella tal. |
Vi använder symbolen
till att beteckna den tomma mängden, dvs.
På sidan 19 i [EG] beskrivs en
viktig metod för att ange mängder med hjälp av inklusionsregler.
Inklusionsreglerna beskriver karaktäristiska egenskaper hos mängdens
element, så man kan skilja mellan dessa och element som ej är
inkluderat i mängden. Till exempel har vi
En mängds kardinalitet är antalet element i mängden.
Detta begrepp införs mitt på sidan 21. Till exempel är
På sidan 21 införs också
symbolen '''', som utläses 'tillhör'.
Exempel
Om till exempel A = {0, 1, 2, 4}, så har vi
Det är viktigt, att du känner till skillnaden mellan
symbolerna '''' och ''
'' och ''
'', som införs
i definition 2.1 och exempel 2.1 i [EG]. Till exempel har vi
På sidan 27 införs
notationen (X) till att beteckna
potensmängden av en mängd X. Vi märker här,
att eftersom
(X) är mängden
bestående av alla delmängder av X och den tomma mängden
är en delmängd
av varje mängd X, så är
(X)
aldrig tom.
På sidan 22 införs
först de viktiga mängdoperationerna
(mängdunion),
(mängdsnitt),
och därnäst differensen av två mängder. Dessa kan illustreras
med hjälp av såkallade venndiagram, som vi beskriver nedan.
Två mängder X och Y sägs vara
disjunkta, om deras snittmängd är tom, dvs. om
X
Y =
. Till exempel
är mängderna {1, 3, 5, 7, 9} och {2, 4, 6, 8, 10} disjunkta, för
deras snittmängd är tom. Därimot är mängderna {1, 3, 5, 7, 9} och
{1, 2, 3, 4, 5}
inte disjunkta, för deras snittmängd är
inte den tomma mängden, utan {1, 3, 5}.
En samling {X1,X2, X3, ... , X
n} av mängder Xi, i=1,...,n, kallas parvis disjunkta,
om för alla i, j = 1,2, ... , n där i j,
Xi X
j =
.
En partition av en mängd X är en samling av icke-tomma,
parvis disjunkta delmängder av X, vars union är hela X.
Exempel
Låt till exempel
U = {x
| x är udda} och
J = {x
| x är jämnt },
då har vi, att S={U, J} är en partition av
,
för varje tal i
är antingen jämnt eller udda, så
U
J =
och inget heltal är både jämnt och udda, så U
J =
.
På sidan 21 introducerades begreppet universum (engelska: universal
set). Universum kallas ofte för grundmängd på svenska. Det är viktigt att förstå, att det ofta är nödvändigt
att specifiera grundmängden för att undgå tvetydiga definitioner.
Betrakta till exempel mängden
Ett venndiagram är en metod att illustrera, hur mängder
från samma grundmängd är relaterade till varandra. Metoden
är uppkallad efter dess uppfinnare, en engelsk matematiker med namnet
John Venn, som levde på 1800-talet. I ett venndiagram illustreras
grundmängden G med en stor rektangel och de i problemet givna
mängder illustreras som överlappande områden (som regel
cirklar) inuti rektangeln G. Om vi i en uppgift har två mängder
S och T, bägge i samma grundmängd G, men
i övrigt inte vet någonting om hur dessa är relaterade till
varandra, ser venndiagrammet således ut:
De fyra områdena i venndiagrammet svarar till, att det är
precis fyra möjligheter för ett givet element x
G, nämligen
Om vi i en uppgift har tre mängder R, S och T
, alla i samma grundmängden G, men i övrigt inte vet någonting
om, hur dessa är relaterade till varandra, är det 8 möjligheter
(varför?) för ett givet element x
G, och det generella venndiagrammet för tre mängder
partitionerar därför rektangeln G i 8 områden:
Unionen av två mängder S och T, S
T, är mängden av alla de element, som tilhör en
eller båda mängderna S och T.
Exempel
Om S = {1, 2, 3} och T = {2, 3, 4}, så
är S T = {1, 2, 3, 4}.
Detta kan illustreras således i ett venndiagram:
Snittet av två mängder S och T, S
T, är mängden, som består av alla de element, som
är i både S och T.
Exempel
Om S = {1, 2, 3} och T = {2, 3, 4}, så
är S T
= {2, 3}.
Detta kan illustreras således i ett venndiagram:
Differensen av två mängder S och T,
S \ T, består av alla de element, som tillhör S,
men som icke tillhör T.
Exempel
Om S = {1, 2, 3} och T = {2, 3, 4}, så
är S \ T = {1}.
Detta kan illustreras således i ett venndiagram:
Komplementmängden Sc av
en mängd S består av alla element i grundmängden
G, som inte tilhör S.
Sc
kan därför beskrivas som G \ S.
Exempel
Om G =
och S = { x | x > 3 eller x < -1 }, så är
Sc
= { -1,0,1,2,3 }.
Detta kan illustreras således i ett venndiagram:
Mängdoperationerna, som vi illustrerade med venndiagrammen ovanför, är definerade på sida 22 i [EG]. De uppfyller diverse räkneregler, varav de flesta är samlade i tabell 2.1 på sidan 22 i [EG]. Du skall lära dig alla dessa räkneregler for mängdoperationer, men du behöver dock inte kunna bevisa dem.
På sida 28 införas produktmängden av två mängder. För två mängder
X och Y gäller det att
I avsnitt 2.4 i [EG] introduceras principen om inklusion/exklusion.
Två godtyckliga mängder X och Y från
samma grundmängd G är inte nödvändigtvis disjunkta.
Därför är det inte alltid lätt att beräkna kardinaliteten av
en union av mängder. Det gäller att
|X Y| = |X| + |Y| - |X
Y|
Bevis:
Denna formel ses lättast, om man ritar ett venndiagram för X
och Y och numrerar de fyra disjunkta områden
som följer:
De fyra mängder, som ingår i formeln är då
X ![]() | områdena 1, 2 och 3; | |
X: | områdena 1 och 3; | |
Y: | områdena 2 och 3; | |
X ![]() | området 3. |
Så vänstersidan av formeln är antalet av element i områdena
1,2 och 3, medans högersidan är antalet element i områdena
1 och 3 plus antalet element i områdena 2 och 3 minus
antalet element i område 3, dvs. högersidan är också
antalet element i områdena 1, 2 och 3.
Man kan utvidga resultatet ovan
till tre (eller flera) mängder. Det är denna räknemetod man kallar
principen om inklusion/exklusion (engelska: The Principle of Inclusion -
Exclusion), och den betecknas ofta PIE.
Principen om inklusion/exklusion
Låt X, Y och Z vara tre mängder från samma grundmängd
G, som inte nödvändigtvis är parvis disjunkta.
Då gäller att
Bevis:
Denna formel ses också lättast, om man ritar ett venndiagram
för X, Y och Z och numrerar de åtta disjunkta områden som
följer:
De åtta mängder, som ingår i formeln är då
X ![]() ![]() | områdena 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7; | |
X: | områdena 1, 4, 5 och 7; | |
Y: | områdena 2, 4, 6 och 7; | |
Z: | områdena 3, 5, 6 och 7; | |
X ![]() | områdena 4 och 7; | |
X ![]() | områdena 5 och 7; | |
Z ![]() | områdena 6 och 7; | |
X ![]() ![]() | området 7. |
På samma sätt som i exemplet med två mängder ovan ses
då, att både vänstersidan och högersidan av formeln
är antalet element i områden 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7.
2.1 - 2.4, 2.5, 2.6
2.9, 2.11, 2.15, 2.17, 2.18, 2.25;
2.28, 2.30, 2.31, 2.33 (a) - (b);
2.34, 2.35.
This is the 2nd Edition of the study guide for Block 3 of Discrete Mathematics for the Vocational
Study Programme in Information Technology, written by
Pia Heidtmann in 2006.
The study guide may be printed for personal use by
anybody with an interest.
This study guide and any parts of it and any previous and future versions of it must not
be copied or disseminated in any printed or electronic form
or stored on any publicly accessible website other than
http://www.tfm.miun.se/~piahei/dmy/res/
without permission from the author.
The author welcomes comments and corrections via email.
All contributions incorporated in updates of the manuscript will be acknowledged.