Läs nu första sidan av delavsnitt 3.3.4 i [EG], det handlar om linjärkombinationer.
Om m och n är heltal, kallar vi varje heltal på formen sm+tn, där s och t också är heltal, för en linjärkombination av m och n.Exempel
Om t. ex. m=3 och n=7, så är alla följande tal linjärkombinationer
av m och n:
3 : låt s=1 och t=0, då är 3=
(1)(3)+(0)(7);
7 : låt s=0 och t=1, då är 7= (0)(3)+(1)(7);
0 : låt s=0 och t=0, då är 0= (0)(3)+(0)(7);
-7 : låt s=0 och t=-1, då är -7= (0)(3)+(-1)(7);
40: låt s=-3 och t=7, då är 40= (-3)(3)+(7)(7).
Uppgift B4.1
Prova nu att skriva vart och ett av talen i ovanstående exempel som en linjärkombination
av 3 och 7, där värdena av s och t är andra än
de som givits i exemplet. Svar!
[EG] bevisar en sats nederst på sidan, som utvidgar sats B3.1 från block 4 till att gälla inte bara för m+n och m-n utan för alla linjärkombinationer av m och n:
Sats 3.4 i [EG].
Låt m och n vara heltal och låt d vara ett heltal, som delar
både m och n ( ett sådant tal kallas en gemensam delare
till m och n), dvs. d | m och d | n. Då gäller för alla heltal
s och t, att d | (sm+tn).
Uppgift B4.2
(a) Finn alla heltal mellan -12 och 12 som är linjärkombinationer
av 3 och 7;
(b) Finn alla heltal mellan -12 och 12 som är linjärkombinationer av 4 och 6;
(c) Finn alla heltal mellan -12 och 12 som är linjärkombinationer av 6 och 9.
Svar!Du fann förhoppningsvis i uppgift B4.2(b) att 2 är delare i alla linjärkombinationer av 4 och 6, och i B4.2(c) att 3 är delare i alla linjärkombinationer av 6 och 9. Kan du se ett samband mellan 2 och talen 4 och 6? Är det kanske ett liknande samband mellan 3 och talen 6 och 9? Vi ska svara på denna fråga lite senare.
Läs nu sidan 47 i delavsnitt 3.3.4 i [EG] till Metod 3.4, det handlar om största gemensamma delaren för två heltal.
Definition
Låt m och n vara två heltal, som inte båda är noll,
och låt s vara ett positivt heltal som uppfyller följande
två krav:
(i) s | m och s | n, och
(ii) om d | m och d | n så gäller att d | s,
då kallas s för den största gemensamma delaren (förkortas sgd) till m och n. Vi skriver detta som sgd(m,n). På engelska kallas största gemensamma delaren för greatest common divisor, och man använder därför förkortningen gcd och skriver alltså gcd(m,n).
Låt oss se lite närmare på definitionen av sgd:
För det första är sgd(m,n) alltid ett positivt heltal. Därutöver säger det första kravet, att sgd(m,n) är en gemensam delare till m och n, dvs. sgd(m,n) delar både m och n. Det andra kravet är lite mera invecklat. Det säger, att varje delare till både m och n också är en delare till sgd(m,n). Detta medför att sgd(m,n) är den numeriskt största gemensamma faktor i m och n (varför?). För små tal, är det mycket lätt att hitta den största gemensamma delaren:
Exempel
sgd(3,7)=1;
sgd(4,6)=2;
sgd(6,9)=3;
sgd(-4,6)=2 (varför är den inte -2?);
sgd(-4,-6)=2 (varför är den inte -2?);
Huvudresultatet, som du skall känna till för största gemensamma delare är följande viktiga sats, som vi skall använda senare, men som vi inte skall bevisa i denna kurs.
Sats B4.1
Låt m och n vara två heltal som inte båda är noll,
då existerar deras största gemensamma delare sgd(m,n), och det
existerar dessutom heltal s och t så att sgd(m,n) =sm+tn.
Satsen säger, att den största gemensamma delaren till m och n existerar och kan skrivas som en linjärkombination av m och n. Slås detta ihop med sats 3.4 i [EG] fås följande följdsats:
Låt m och n vara två heltal, som inte båda är noll
och låt g= sgd(m,n). Låt vidare
Denna följdsats är resultatet, som ligger till grund för
observationen efter uppgift B4.2 (se uppgift B4.3 nedan). Vi vill nu bevisa
denna följdsats. Du kommer inte att examineras på detta bevis.
I beviset ingår en viktig detalj:
Om man skall visa, att två mängder är lika, här att M=L,
då visar man (i) att M
L, och (ii) att L
M, och
drar slutsatsen att M=L. Varför är detta sant? (Ledning: Rita Venndiagram!)
Bevis (följdsats B4.2).
För att visa, att de två mängderna M och L är lika,
visar vi (i) att M L och
(ii) att L
M:
(i) Sats B4.1 ger att g tillhör L. Så antag att s och t
är sådana heltal att g= sm+tn. Då är multiplen
(ii) Låt nu j vara ett element i L, dvs. j=s1m+t
1n, där s1 och t1 är heltal. Eftersom
g | m och g | n har vi ur sats 3.4 i [EG]
att g | (s1m+t1n), så det existerar alltså
ett heltal k sådant att (s1m+t1n) =kg; men det betyder
att j också är ett element i M, så därför är
L M.
Uppgift B4.3
Använd resultatet av Följdsats B4.2 för att hitta
elementen i följande mängder
(a) L={x | x=s3+t7, s,t
};
(b) L={x | x=s4+t6, s,t
};
(c) L={x | x=s6+t9, s,t
}.
Jämför dessa resultat med resultaten i uppgift B4.2.
Sats B4.1 garanterar att sgd(15939,9367) existerar, men den säger inte hur vi i praktiken hittar den största gemensamma delaren. Lyckligtsvis finns en gammal algoritm som är särskilt effektiv för att beräkna största gemensamma delaren till två heltal. Algoritmen går under namnet Euklides algoritm, då den finns beskriven i Euklides 'Elementa' (cirka 300 F. Kr.), och den är än idag den mest effektiva algoritm man känner till för detta syfte.
Euklides algoritm kan för övrigt också användas för att hitta en linjärkombination av två heltal som är lika med sgd(m,n). Återigen garanterar sats B4.1, att en sådan linjärkombination existerar, men den säger inte, hur vi kan hitta den.
Vi ska i resten av detta avsnitt anta att m och n båda är positiva heltal. Vi förlorar inget på att anta detta, eftersom vi har följande sats:
Sats B4.3
Låt m och n vara heltal och antag att sgd(m,n) existerar. Då är
sgd(m,n) =sgd(|m|,|n|).
Bevis.
Detta följer av, att om d | m, så har vi också att d | (-m)
(Varför?).
Euklides algoritm bygger på Divisionssatsen, som vi beskrev i
avsnitt 1 i läsanvisningen till block 4.
Euklides algoritm är
följande:
Exempel
Låt oss använda Euklides algoritm för att hitta sgd(m,n)
då m= 54 og n=33:
54 = 33(1) + 21 [dela m=54 med n=33, rest r1
= 21]
33 = 21(1) + 12 [dela n= 33 med r1=21,
rest r2=12]
21 = 12(1) + 9 [dela r1=21 med r
2=12, rest r3= 9]
12 = 9(1) + 3 [dela r2=12 med r3= 9, rest r4=3]
9 = 3(3)
[dela r3= 9 med r4= 3, rest r5
=0 ]
Enligt Euklides algoritm är sgd(54,33) = 3, dvs. den sista rest, som inte är noll.
Läs nu delavsnitt 3.3.4 i [EG] från och med Metod 3.4 sidan
47 t.o.m. sidan 50. Här beskrivs Euklides algoritm igen, och man förklarar
hur den fungerar. Vi ger ytterligare ett exempel, denna gång försöker
vi hitta största gemensamma delaren till två tal som inte omedelbart
kan faktoriseras.
Exempel
Låt oss hitta sgd(15939, 9367) med hjälp av Euklides algoritm:
15939 = 9367(1) + 6572
9367 = 6572(1) + 2795
6572 = 2795(2) + 982
2795 = 982(2) + 831
982 = 831(1) + 151
831 = 151(5) + 76
151 = 76(1) + 75
76 = 75(1) +
1
75 = 1(75)
Så sgd(15939, 9367) =1.
När sgd(m, n) =1, så har talen m och n ingen gemensam delare
förutom enheterna 1 och -1. Sådana heltal säges
vara
relativt prima. Observera att tal kan vara relativt prima, även
om inget av dem är primtal, t.ex. är 12 och 35 relativt prima.
Sats B4.4
Låt m och n vara heltal, som inte är noll.
Då är m och n relativt prima om och endast om det existerar två
heltal a och b så att am + bn = 1.
Bevis
(==>) Antag, att m och n är relativt prima, dvs. sgd(m,n)=1. Sats B4.1
ger då, att det existerar heltal a och b sådana att sgd(m,n)=am+bn,
dvs. 1 = am + bn.
(<==) Antag, att det existerar heltal a och b sådana att 1 = am +
bn, och låt sgd(m,n)=s. Eftersom s | m och s | n, har vi ur Sats 3.4 i [EG]
att s | am + bn, dvs. s | 1, och därför är s =-1 eller s=1.
Utav definitionen av sgd har vi dock, att s är positiv, så därför
kan vi konkludera, att s=1.
Läs nu resten av delavsnitt 3.3.4, men ej 3.3.4.1.
Som nämnts ovan, kan Euklides algoritm användas för att
hitta en linjärkombination av två heltal m och n som är lika
med sgd(m,n). Detta görs genom att först skriva om alla ekvationerna
i algoritmen till att ge ett uttryck för resterna och arbeta
sig upp genom algoritmen bakifrån. Detta illustreras lättast genom
ett exempel:
Exempel
Vi fann ovan, att sgd(54, 33)= 3 i följande fyra steg, som vi först
skriver som
54 = 33(1) + 21 ==>
21 = 54 - 33(1)
33 = 21(1) + 12 ==>
12 = 33 - 21(1)
21 = 12(1) + 9 ==>
9 = 21 - 12(1)
12 = 9(1) + 3
==> 3 = 12 - 9(1).
Vi börjar med den fjärde ekvationen, som uttrycker sgd(54, 33)= 3 som en linjärkombination av 12 och 9. Därnäst substituerar vi den tredje ekvationen in i uttrycket, förenklar det, substituerar sedan den andra ekvationen in i uttrycket, förenklar igen, etc. :
3 = 12 + 9(-1)
= 12 + [21-12(1)] (-1) [här substituerar vi in 3. ekvationen]
= 12(2) +21(-1) [förenkling ] [Koll: HL =24 - 21 = 3]
= [33-21(1)](2) + 21(-1) [här substituerar vi in 2. ekvationen ]
= 33(2) +21(-3) [förenkling ] [Koll: HL =66 - 63 = 3]
= 33(2) +[54 -33(1)] (-3) [här substituerar vi in 1. ekvationen]
= 33(5) +54(-3) [förenkling ] [Koll: HL =165 - 162 = 3]
Från den sista ekvationen fås nu, att 3 = 54a + 33b, där
a = -3 och b = 5.
Processen som beskrivs i detta exempel är inte särskilt svår,
men det är mycket lätt att göra ett räknefel. Vi föreslår
därför att alltid sätta runda parenteser omkring kvoter eller att stryka under alla rester, så
att man kan se skillnad på kvoterna och resterna. Ett annat tips är
att efter varje förenkling, kontrollera att högerledet är
lika med den största gemensamma delaren, såsom vi har gjort i
exemplet ovan. Om du följer dessa två huvudregler, skall det vara
möjligt att göra dessa beräkningar utan fel.
Läs nu delavsnitt 3.3.5 i [EG], det handlar om diofantiska ekvationer.
Diofantiska ekvationer är ekvationer där man bara är intresserat att hitta heltalslösningar. Vi skall se på linjära diofantiska ekvationer, dessa är på formen ax+by=c där a,b,c,x och y är heltal.
Läs också följande text ur noter av Sarah Norell för kursen Diskret Matematik A för Datateknik (referenser är till satser ovan):
Example
Suppose you need to measure 1dl but only have two jugs which hold 10dl and 23dl
respectively, a large container and a tap. Can it be done?
This is the same as asking if there is an integer solution x,y to the equation 10x+23y=1. As gcd(23,10)=1, and
there are integers s,t such that 23s+10t=gcd(23,10)=1, (by theorem B4.1 above) there is at least one solution,
x=t and y=s to this equation. You saw above how this can be found by applying the Euclidean algorithm and then substituting back
from the last equation with a non-zero remainder.
Example
If you replace the jugs by one which holds 10dl and another which holds
24dl, can it be done?
In this case, we want an integer solution to the equation 10x+24y=1. Is there one? The answer is clearly no, because
in Corollary B4.2 above we showed that only numbers divisible by the gcd(24,10) can be written as a linear
combination of 24 and 10. To see why this is so: consider the left hand
side of the equation. As both 24 and 10 are divisible by 2, if there is a solution then the left hand side
of the equation is divisible by
2, and hence the right hand side is divisible by 2. This is a contradiction as 2 does not divide 1. Hence there
are no integers solutions to 10x+24y=1.
So, what we have so far concerning whether there is an integer solution to ax+by=c or not is:
What else might we want to know? What if c gcd(a,b) but all common
factors of a and b are also factors of c? If there is a solution, is it the only solution or are there
many solutions?
Example
If you use Euclid's algorithm forwards and backwards, you can find that gcd(957, 426) =3 and that
3 = 69957 - 155
426.
Suppose we want to find integers x and y so that
12 = 957x+426y.
Then we just need to take 4 times
the first equation to get
34 =
(69
4)
957 +
(-155
4)
426.
This means that
x=694 and y=-155
4 is one possible solution.
Using Euclid's algorithm in the same way on a and b of the general linear Diophantine equation ax+by=c we get that
This leads to our next theorem, which summarises our discussion so far.
Theorem B4.5
Let a,b,c be integers.
Then there are integer solutions x,y such that
ax+by=c if and only if gcd(a,b) | c.
Proof
First we prove that if there are integers x and y such that ax+by=c
then gcd(a,b) | c:
Suppose ax+by=c where x and y are integers.
Let d=gcd(a,b). Then d | a and d | b so d | (ax+by), that is d | c.
Now we prove that
if gcd(a,b) | c.
then there are integers x, y such that
ax+by=c:
Let d=gcd(a,b), and suppose that d | c. Then there are integers s and t such that
d=sa+tb (1)
and integer u such that du=c. Multiplying (1) by u we get
c=du=(su)a+(tu)b.
As su and tu are integers, there are integers x=su and y=tu such that
ax+by=c.
Example
I have 2004kr to invest in two different places. I can invest in A in blocks
of 957kr and in B in blocks of 426kr. Can I invest all the money? If so, how?
We want to find solutions to 957x+426y=2004 where x is the number of blocks of
A and 426 is the number of blocks of B.
From above, we have
3=95769 + (-155)
426.
As
2004=6334=3
668,
we have
2004=957(66869) +
426(-155
668)
so x=46092 blocks
of A and y=-103540 blocks of B. Err... buy a negative number of blocks?
Obviously this is impossible, so we need to find out if there are any
other solutions. We continue this example after the next theorem.
Theorem B4.6
Let a,b,c be integers.
If c=ax+by and
x=x0, y=y0, is one solution, then
if t is any integer
and d=gcd(a,b), we have that
x=x0+t(b/d),
y=y0 - t(a/d)
give all solutions.
Proof
Example (continued)
The general solution is
x=46092 + 426/3 t and y=-103540 - 957/3 t where t is an integer.
[We can think of this as follows:
where t is an integer.]
We need the values of t for which x and y are non-negative:
Rearranging gives t -46092/142 ~ -324.59 from (1)
and t
-103540/319 ~ -324.58 from (2).
Unfortunately there are no integer values within this range so there is no
feasible solution to my problem.
Example
In order to take part in a race, there is an entrance fee of 27kr for children and 38kr for adults. This fee includes a medal for
every adult and every child. Unfortunately, when the secretary was about to order the medals, he discovered that he had only
the total amount, 3725kr which had been paid. What is the smallest number of adult medals and the smallest number of
children's medals he should order to be sure that he has enough of each type?
3.19, 3.20, 3.21, 3.22, 3.23, 3.24
3.27, 3.29,
3.39, 3.40, 3.41, 3.42, 3.43, 3.44,
3.54
(b) Skriv talet s = sgd(1621, 1261) som en linjärkombination av 1621 och 1261.
This is the 2nd Edition of the study guide for Block 5 of Discrete Mathematics for the Vocational
Study Programme in Information Technology, written by
Pia Heidtmann in 2006. The section about Diophantine equations was written by Sarah Norell in 1999.
The study guide may be printed for personal use by
anybody with an interest.
This study guide and any parts of it and any previous and future versions of it must not
be copied or disseminated in any printed or electronic form
or stored on any publicly accessible website other than
http://www.tfm.miun.se/~piahei/dmy/res/
without permission from the author.
The author welcomes comments and corrections via email.
All contributions incorporated in updates of the manuscript will be acknowledged.