Denna del av den diskreta matematiken är mycket spännande. Många av problemen är väldigt lätta att förstå, men lösningarna kan vara så svåra att det nästan krävs en doktorsexamen för att ens kunna inse riktigheten i dem! Flera problem som vi möter varje dag kan modelleras med grafteori. De följande är några exempel.
|
|
Läs nu inledningen till kapitel 6 i [EG] och avsnitt 6.1 t.o.m. sidan 144. Här introduceras grafer.
Grafteori är inte konsekvent när det gäller terminologi, dvs. olika böcker använder olika ord för samma sak. På engelska finns det åtminstone två uppsättningar med terminologi, och några blandar dem t.o.m. Byter man bok om grafteori är det väldigt viktigt att kontrollera vilka definitioner som används i den nya boken. Som exempel, en stig (path) som uppfyller definition sidan 141 [EG] tillåter inte att hörn och kanter upprepas, medan man i annan litteratur tillåter båda upprepade hörn och upprepade kanter i en stig. Var uppmärksam på detta!
Notera att en graf består av hörn (vertices) och kanter (edges) och inte punkter och linjer. En möjlig förklaring till varför vi inte säger punkter och linjer är den följande. En linje går igenom flera punkter men en kant har bara hörn vid sina ändpunkter. En linje skapar en idé om en given form, d.v.s. en rak linje, medan en kant kan vara krokig som en slalombacke!
Vid visst datorarbete kan det ibland vara fördelaktigt att studera grafer utan hörn men vi ska i denna kurs studera grafer med åtminstone ett hörn.
Innan vi kan fortsätta med grafer måste vi lära oss lite kombinatorik:Exempel
Låt t.ex. M = {a, b, c, d, e, f}, då är (a,b,c), (b,a,c), (f,a,b) och (b,a,f)
exempel på 3-permutationer från M (Finns det fler?). Observera att vi använder
rundade parenteser '(' och ')' omkring permutationer, eftersom permutationer
är ordnade listor av element och inte bara mängder, dvs.
permutationerna (a,b,c) och (b,a,c) är olika, fastän
de består av samma element.
Antalet r-permutationer från en mängd med n element kallas
P(n, r) | = | n!
(n - r)! |
Exempel
Låt t.ex. M = {a, b, c, d, e, f}.
Antalet 3-permutationer från M är P(6, 3) = 6x5x4 =120.
När vi beräknar permutationer, är ordningen av elementen
viktig, dvs. när vi har samma element, men i en annan ordning,
så är de två permutationerna olika.
Läs nu [EG] avsnitt 5.5, här definieras det nästa nya
begrepp: kombinationer. Här är ordningen
av elementen utan betydelse. En r-kombination från en mängd M med
n element är endast en delmängd av M, som innehåller
r av M:s element.
Exempel
Låt M = {a, b, c, d, e, f},
då är t. ex. {a, b, c} och {f, a, b} exempel på 3-kombinationer
från M. Observera att vi använder krullparenteser
'{' och '}' omkring kombinationer, eftersom kombinationer är mängder,
dvs. oordnade listor av element.
Kombinationerna {a,b,c} och {b,a,c} är alltså desamma,
eftersom de innehåller precis samma element, och ordningen av elementen
saknar betydelse.
Om du har träffat på antalet r-kombinationer från en mängd med
n element kallas
i gymnasiet har du säkert använd notationen C(n, r) för dessa. Det kan visas att
C(n, r) | = | P(n, r)
r! |
C(n, r) | = | n!
r! (n - r)! |
Exempel
Låt t.ex. M = {a, b, c, d, e, f}.
Antalet 3-kombinationer från M är C(6, 3) = (6x5x4)/(3x2x1)
=20.
Notationen C(n, r) för att beteckna antalet r-kombinationer, är inte helt standard. De flesta författare ( t.ex. [EG] använder notationen
( | n r |
) | = | C(n, r). |
Exempel
Låt t.ex. M = {a, b, c, d, e, f}.
Antalet 3-kombinationer från M är
( | 6 3 |
) | = | C(6, 3) = 20. ![]() |
Du skall känna till och kunna använda båda notationerna för kombinationer.
Läs nu [EG] 6.2.
Läs nu [EG] 6.3 kursivt.
6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7, 6.9
5.27, 5.28, 5.29, 5.31, 5.32, 5.34, 5.35
5.37, 5.38, 5.41, 5.42, 5.45, 5.46, 5.47
6.10, 6.11, 6.12, 6.13, 6.16,
6.18, 6.19, 6.20, 6.21, 6.22, 6.23,
6.24, 6.25, 6.26, 6.27, 6.28, 6.29,
6.31, 6.32, 6.33, 6.34,
6.90, 6.91.
This is the 2nd Edition of the study guide for Block 8 of Discrete Mathematics for the Vocational
Study Programme in Information Technology, written by
Pia Heidtmann in 2006.
The study guide may be printed for personal use by
anybody with an interest.
This study guide and any parts of it and any previous and future versions of it must not
be copied or disseminated in any printed or electronic form
or stored on any publicly accessible website other than
http://www.tfm.miun.se/~piahei/dmy/res/
without permission from the author.
The author welcomes comments and corrections via email.
All contributions incorporated in updates of the manuscript will be acknowledged.