Interaktiv MatematikVektorer, punkter och linjer i 2 dimensioner |
|
Linje - kort version (Det finns också en längre version om du vill ha mer förklaringar eller bakgrund.) För att beskriva en linje behöver man en punkt på linjen och en riktningsvektor som talar om linjens riktning (det går också bra med två punkter på linjen, riktningsvektorn får man då genom att beräkna vektorn mellan punkterna). |
|
Här bredvid ser du ett exempel på en linje. Punkten P0 är betecknad med en blå punkt. Linjens riktningsvektor kallas som ovan v, och är betecknad med en röd pil. Den finns även med parallellförflyttad, så att den börjar i punkten P0. Punkten P (orange) är definierad så att den alltid skall ligga på den svarta linjen. Du kan nu ta tag i riktningsvektorn v och punkten P0 med musen och förändra dem. Du ser då hur linjen och punkten P hänger med och förändras. Du kan även dra omkring punkten P, men bara längs linjen. |
|
Tillbaka till Vektorer, punkter och linjer i 2 dimensioner - kort version. |