Interaktiv MatematikVektorer, punkter och linjer i 2 dimensioner |
|
Vinkel mellan vektorer - kort version (Det finns också en längre version om du vill ha mer förklaringar eller bakgrund.) För att beräkna vinkeln mellan två vektorer behöver vi först definiera vad vi menar med vinkeln mellan två vektorer. Om de två vektorerna inte börjar på samma ställe kan man ju tycka att det inte finns någon vinkel mellan dem. Då kan man dock tänka sig att man parallellförflyttar den ena vektorn så att de börjar på samma ställe. Nu finns plötsligt två vinklar att välja mellan, en som är mindre än 180° och en som är större. Nu kommer vi överens om att vi alltid menar den mindre av dessa vinklar. Därför gäller att vinkeln q mellan två vektorer alltid är 0° £ q £ 180° . För att beräkna vinkeln utnyttjar vi nu att vi känner till två sätt att beräkna
skalärprodukten mellan två vektorer. Eftersom det ena sättet innehåller den
mellanliggande vinkeln q och det andra sättet inte gör det,
så kan vi kombinera dem för att finna vinkeln. Detta ger oss: |
|
Här bredvid ser du ett exempel på detta. Vektorerna kallas som ovan u och v, och är betecknade med en blå respektive röd pil. Vektorn u finns även med parallellförflyttad så att den börjar där v börjar. Däremellan är vinkeln utritad med en lila båge. Du kan nu ta tag i vektorerna u och v med musen och förändra dem. Du ser då hur vinkeln hänger med och förändras. Notera speciellt att vinkeln aldrig blir större än 180° . |
|
Tillbaka till Vektorer, punkter och linjer i 2 dimensioner - kort version. |