Interaktiv MatematikVektorer, punkter och linjer i 2 dimensioner |
|
Koordinatsystem i 2 dimensioner En vektor kan förstås peka åt vilket håll som helst. För att göra det enklare för oss skall vi till att börja med studera vektorer i bara 2 dimensioner. Det betyder att de kan ritas på ett papper, och ligger alltså alla i ett och samma plan. Vanliga reella tal kan man pricka in på en tallinje. Det går inte med vektorer, eftersom de har riktning. För att beskriva vektorer behöver vi ett koordinatsystem. Detta ger oss en gemensam referens för riktningar. För 2 dimensioner behövs två axlar, som man normalt kallar x- och y-axeln. Man brukar rita dem med rät vinkel mot varandra, och så att x-axeln pekar åt höger, och y-axeln pekar uppåt. Den punkt där koordinataxlarna skär varandra kallas origo. Detta koordinatsystem har samma funktion för vektorer som tallinjen har för reella tal. Det går också bra att jämföra med det komplexa talplanets betydelse för komplexa tal. En vektor kan nu föras in som en pil i koordinatsystemet. |
|
Här bredvid ser du ett exempel på ett koordinatsystem med en vektor v inritad som en röd pil. Pilens längd motsvarar vektorns storlek, och pilens spets visar vektorns riktning. (De båda punkterna i varje ända av vektorn har inte med beskrivningen av vektorn att göra, utan finns där bara för att du skall kunna ta tag i ändpunkterna och flytta dem, och därmed ändra vektorn.) |
|
Du kan nu ta tag i ändpunkterna till vektorn v med musen och släpa runt dem i koordinatsystemet. Du ser då hur vektorns förändras. Vi skall snart lära oss att räkna med vektorer. Tillbaka till Vektorer, punkter och linjer i 2 dimensioner. |