Interaktiv MatematikHur gör man i 3D? De tredimensionella figurerna är lite speciella att hantera, eftersom de visas på en tvådimensionell skärm. Den största skillnaden är att de består av två koordinatsystem. Det högra är fast, och visar hela tiden samma vy. Det är här man gör alla förändringar. Det vänstra är rörligt, så att man kan vända och vrida på det, och se det från vilket håll man vill. Det är denna rörlighet som är hela poängen med detta. En bild på tavlan eller i boken ger bara en vy. Genom att vända och vrida går det att få en mycket bättre bild av hur saker och ting hänger ihop. Så här fungerar det: I det högra koordinatsystemet utför man förändringar. Pga att skärmen är tvådimensionell är alla förändringar uppdelade i en xy-del i skärmens plan, och en z-del. Man kan kanske tycka att det borde gå att flytta även i z-led direkt på samma ställe. Det går dock inte. Tänk gärna efter själv hur en förflyttning på skärmen ser ut: hur skall datorn kunna veta om du menar att flytta en punkt diagonalt i xy-planet eller rakt längs z-axeln? På skärmen skulle det se likadant ut. Det vänstra koordinatsystemet kan röras på två sätt. Dels kan man ta tag i spetsen på z-axeln och vrida koordinatsystemet hur man vill kring origo. Dels kan man ta tag i spetsen på x-axeln och vrida koordinatsystemet kring z-axeln. I den första vy som visas pekar z-axeln rakt ut genom skärmen från origo. Därför syns den inte förrän man vridit den åt något håll. Man märker lättast hur det fungerar genom att prova. Det finns även en allmän genomgång om vad man kan göra med alla figurer, dvs även de som inte är tredimensionella. Lycka till och mycket nöje! Tillbaka till Interaktiv Matematik. |