Referenser
- Gymnasierepetitionsmaterial
- [SOU 2004:97] Att lyfta matematiken
- intresse, lärande, kompetens.
Sammenfattning p. 11-22 - L. Björklund Boistrup, A. Pettersson,
T. Tambour: Skolmatematik och
universitetsmatematik ur ett
didaktiskt perspektiv. Matematik-
didaktiska texter. Beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund - Del 1. - M Löwing & W Kilborn:
Baskunskaper i matematik för skola, hem och samhälle, Studentlitteratur,
ISBN 9789144022178
Denna bok betecknas [L] i kommande läsanvisningar - Kapitel 1 från
R Billstein, S Liebeskind & JW Lott:
A Problem Solving Approach
to Mathematics for Elementary
School Teachers, 10th ed, Addison-
Wesley, ISBN 9780321639455
Denna bok betecknas [B] i kommande läsanvisningar
Innehåll
Nyckelord
Introduktion
Att lyfta matematiken -
intresse, lärande, kompetens
Grundskolmatematik: Vad och Varför
Övningar
Introduktion till matematik och matematikdidaktik
Nyckelord
Introduktion till matematikdidaktik. Repetition av gymnasieräkning med heltal, bråk och reella tal. Potenslagar. Repetition av gymnasiealgebra.
Introduktion
Börja kursen med att läsa artikeln Skolmatematik och universitetsmatematik ur ett didaktiskt perspektiv av L. Björklund Boistrup, A. Pettersson och T. Tambour i boken Matematikdidaktiska texter. Beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund - Del 1. ISBN 91-7656-633-1
Den 23 januari 2003 tillsatte regeringen Matematikdelegationen. Regeringsuppdraget var att delegationen skulle utarbeta en handlingsplan med förslag till åtgärder för att förändra attityder till och öka intresset för matematikämnet samt utveckla matematikundervisningen. Handlingsplanen skulle omfatta hela området från förskola till högskolutbildning. Man sade att det är viktigt att tidigt under skoltiden stärka elevernas tiltro till sin egen förmåga och att de utvecklar positiva attityder till lärande och utbildning.
Matematikdelegationens betänkande (Att lyfta matematiken - intresse, lärande, kompetens, SOU 2004: 97) med fem huvudförslag presenterades den 27 september 2004. Betänkandet finns att hämta på adressen:
Delegationen påpeker att för att skapa den goda inlärningsmiljö som är nödvändig för att stimulera elevernas lärande, då måste läraren båda ha genuine kunskaper och stort intresse för ämnet. Det är däför mycket viktigt att du börjar denna kurs med att fräscha upp dina egna mattekunskaper. På träff 1 i Härnösand kommer vi ha en test i aritmetik och gymnasiealgebra och vi kommer gå igenom dessa i efterhand. Det finns dessutom gymnasierepetitionsmaterial om du klickar här, där du hittar texter och övningsmaterial i alla ämnen. Under kursens gång kommer vi också behandla en del av matematiken ur båda ämnesteoretiskt och didaktiskt perspektiv, så en del repetition ingår helt naturligt.
I bakgrundsmaterialet för Matematikdelegationens betänkande noteras att i matematik styrs undervisningen kanske mer än i något annat ämne, av lärobokens innehåll och uppläggning. Debatten om skolsystemens resultat fokuseras oftast på övergångerna mellan de olika skolformerna. Otilfredsställande kunskaper i matematik tillskrivs ofta brister i utbildningen på lägre nivåer.
Grundskolmatematik: Vad och Varför
Ordet didaktik härstammar från grekiskan och betyder undervisningskonst. Matematikdidaktik är den didaktik som används i ämnesundervisningen i matematik. De tre huvudfrågor som didaktiken utgår ifrån är: Vad, Varför och Hur. På träff 1 i Härnösand ger vi en översikt över kursplanen i matematik för grundskolan och de lärandemål som eleverna skall ha uppnått efter år 5 och efter år 9. Under kursens gång kommer vi titta närmare på grundskolmatematiken och hur den kan undervisas och läras in. Vi kommer att använda kursböcker av Billstein et al ([B]) och Löwing & Kilborn ([L]) till detta syfte:
R Billstein, S Liebeskind & JW Lott:
A Problem Solving Approach to Mathematics for Elementary School TEachers, 10th ed,
Addison-Wesley, ISBN 978-0-321-63945-5
(Denna bok betecknas [B] i läsanvisningarne och är obligatorisk kurslitteratur)
M Löwing & W Kilborn:
Baskunskaper i matematik för skola, hem och samhälle,
Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-02217-8
(Denna bok betecknas [L] i läsanvisningarne. Denne bok är inte obligatorisk, men rekommenderas varmt eftersom
den är skrivit utifrån erfarenheter med svenska skolsystemet)
Vi börjar läsa [B] och [L] nästa vecka. Läsanvisningar kommer på WebCT.
Grundskolan
Grundskolan är en nioårig obligatorisk skolform för alla barn mellan 7 och 16 år. Den består av 9 läsår, och varje läsår består av en höst- och en vårtermin. Bedömningen sker m.h.a terminsbetyg och slutbetyg, dessutom används utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner:
- Terminsbetyg och slutbetyg
- Utvecklingssamtal
Grundskolverksamheten styrs av
- En nationellt fastställd läroplan.
- En nationellt fastställd kursplan för varje enskilt ämne.
- En nationellt fastställd timplan som anger minsta garanterade tid som eleverna har rätt att få lärarledd undervisning i olika ämnen.
- En kommunalt fastställd skolplan som visar hur kommunens skolor ska organiseras och utvecklas.
- En lokal arbetsplan på varje enskild skola som är en anpassning av läroplanens, kursplanernas och skolplanens innehåll till skolans organisation, arbetssätt och lokala förhållanden.
Kursplaner och bedömning för matematik i grundskolan
Matematikkursplanen- Matematikämnets syfte och roll i utbildningen
- Mål att sträva mot
- Ämnets karaktär och uppbyggnad
- Lärandemål som eleverna lägst ska ha uppnått: i slutet av det tredje, femte, nionde skolåret
- Bedömningens inriktning
- Kriterier för betyget Väl godkänt
- Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Exempel på ämnesprov i matematik för årskurs 5 & 9
http://www.prim.su.se/matematik/index.html
Analysschema/Diagnostiska uppgifter i matematik för åren före skolår 6
http://www.skolverket.se/sb/d/3044/a/17279
http://www.skolverket.se/sb/d/3046
http://www.skolverket.se/sb/d/2925/a/16486
Analysschema/Diagnostiska uppgifter i matematik för skolår 6-9
http://www.skolverket.se/sb/d/2927/a/16554
http://www.prim.su.se/matematik/analys.html
Individuella utvecklingsplaner (IUP) för elever i grundskolan
Den 10 juni 2008 beslutade regeringen att skriftliga omdömen ska ges för samtliga elever i grundskolan från och med höstterminen 2008. Beslutet innebär att föräldrar och elever från första klass ska få skriftlig information om elevernas kunskapsutveckling i relation till målen i varje ämne. Informationen ska ges varje termin. Hur omdömena ska utformas bestämmas av rektor, och de får vara betygsliknande. Se adressen nedan för mer information om IUP-processen och skriftliga omdömen.
http://www.skolverket.se/sb/d/2488