Referenser

Innehåll

Nyckelord

Problemlösning

Övningar


Problemlösning i matematikdidaktiken

Nyckelord

Problemlösningsstrategier, att lära ut matte genom problemlösning. Mönsterupptäckning, talföljder: aritmetiska och geometriska talföljder.

Problemlösning

Att upptäcka mönster är en väg till lösning av matematiska problem. Du skall lära dig vad som karakteriserar en aritmetisk talföljd ([B] sidan 26), kunna ta fram uttrycket för den n:te termen ([B] sidan 29) och även kunna beräkna dess summa ([B] sidan 8 Now Try This 1-2). Du ska dessutom vara orienterad om geometriska talföljder ([B] sidan 32-34). Vi kommer i kontakt med rekursionsformler via experiment och ibland är det möjligt att teckna ett uttryck för den n:te termen i en talföljd. I samband med talföljder behandlas induktiva och deduktiva resonemang.

Probemlösningsstrategier enligt Polya behandlas i [B] på sidorna 3-4 och resten av kapitlet ger exempel på olika problemlösningsstrategier. Se även Mölleheds avhandling som vi ska jobba med under kursen eller ännu bättre läs Polya's originalverk How to solve it. Avsnitt 1.3 i [B] om logik studerar vi inte den här veckan.

I samband med kapitel 1 i [B] ska du även studera avnsitt 1.5 och kapitel 7 i [L].

Övningar

Problemlösning

Mönster i matematik